Tutorial på annorlunda sprund

lumberjackklar

Min älskade lille pojk

I fredags var jag i tygaffären och spontanshoppade lite tyg, i lite för-jul(klapps)-anda. När jag fick se det här knasiga tyget, ett slags collegetyg för blott 95 kr metern, kom jag att tänka på stilikonen Artie i TV-serien Glee. Varje säsong har de ett rätt så skruvat julavsnitt där Artie går all-in på juliga pullovers. Det inspirerade mig till denna tröjan!

Artiechristmas Bild lånad från den här bloggen

Det så kallade farfarssprundet finns det massor av tutorials till, men det här sprundet som jag hittade i Ottobre 4/2012 hittade jag ingen beskrivning på och jag fick faktiskt inte ett enda svar när jag ställde frågan i facebookgruppen för sytokar. Så jag fick kämpa på att fatta själv, vilket jag inte är säker på att jag gjort helt, men jag visar ändå hur jag gjorde. Alltid hjälper det någon, om inte annat mig själv nästa gång. Det är inte superlätt, men inte extremt svårt heller. Våga prova!

sprund1

Så här gör jag när jag pressar fast vliseline. Först bakplåtspapper, sedan bitarna som ska bli stärkta och sist vlieslinet. Obs att det inte behöver klippas ut så noga. När man pressat klart drar man bort bakplåtspappret och klipper rent med sax.

sprund2

Observera hur sprundet klipps ut!

sprund3

Vik och sy sprunddelarna. Vliselinet ska hamna inåt och sömmen går som gulstreckade linjen.

sprund4

Här sys ena sprunddelen fast. Det kommer bli tre raksömmar innan det är klart. Sedan ska andra sprunddelen sys fast på samma sätt.

sprund5

Sy ner sömsmånen, hur egentligen? Det här funkar i alla fall.

sprund6

Ena sidan klar! Fördel om man pressar in sömsmånen först!

sprund7

Klart!

sprund8

Botten.

sprund9

Här är andra sprunddelen nästan färdig. Återstår att vika in sömsmånerna på spetsen och sy fast den lite snyggt också.

Bildspel på hur jag sydde sprundet. Obs att man kan pausa bilderna vid behov!

Sedan är det kragen då inte helt busenkel den heller men i alla fall lättare att fatta beskrivningen.

Material: Tygposten i Skövde och tryckknappar från Stoff och stil. Det enfärgade blå är jearsy som jag fick ta som ärmmuddar också eftersom jag inte hade någon annan matchande mudd.

Mönster: Lumberjack, Ottobre 4/2012 (finns att köpa i deras webshop eller låna på välsorterade bibliotek). Jag har även sytt tröjan i de här tygerna. Den här gången struntade jag i specialaren på axelsömmen och kortade mönstret vid vikningen. Jag förlängde också tröjan något. En knepig sak med mönstret: tröjan var trångt att dra över huvudet. Syr jag tröjan igen ska jag förlänga sprundet något.

2 thoughts on “Tutorial på annorlunda sprund

  1. Ping: Finsömnad till sonen | Klippertill

  2. Ping: Lejonskjorta | Klippertill

Kommentera

