Coverpro 1000cpX och de där raglansömmarna…

Usch för att sprätta. Usch för när det inte direkt blir som man tänkt sig. Usch för en tråd som plötsligt är av och för en söm som ser fin ut på ena sidan och när man vänder på den så ser den ut som ‘hej kom och hjälp mig’. Men skam den som ger sig.

Den här tröjan skulle bli till en kompis, men den har så mycket fel så jag kan inte med att ge bort den. Jag är inte helt ledsen för det för färgerna passade min dotter helt suveränt och jag ÄLSKAR detta tyget. Vet inte vad det är för märke, det är ett i floden av alla nya tyger de fått in på Tygposten, denna underbara lilla tygaffär här i Skövde.

biltröja

Tröja lika färgglad som blomrabatten på teckningen

Material: Röd muddväv för att kanta halsen med bandkantaren och så det coola biltyget då, allt från Tygposten.

Mönster: Fall basic Ottobre 4/2013. Men HUUUUUUR kunde jag vara så klantig att jag fållade ärmarna när det skulle vara muddar enligt mönstret? Då blir ju ärmarna alldeles för korta. Inget annat än klantigt.

Trippelsöm

Att minnas till nästa gång!

Såhär var maskinen inställd när jag körde trippelsömmen. Jag fick sänka diffen, öka stygnlängden och ställa maskinen på ”tunna tyger” (där pilen pekar, ett reglage man skjuter i sidled). (Varje ny upptäckt kostade en misslyckad söm…). Andra missar jag gjorde var att

  • när jag sydde ner sömsmånen på raglansömmarna så var jag inte tillräckligt noga med att köra hela vägen ut – viktigt då det annars blir ett glapp mellan stickningen och kantbandet – oacceptabelt fult!
  • när jag fållade tröjan nertill så prövade jag först enligt tips på facebook att sy igen båda sidsömmarna, vika upp tröjan och sy hela varvet runt. Det lyckades dock inte 100%, så jag fick sprätta och då sprättade jag även upp ena sidan (som jag sedan sydde igen med overlocken och sydde ner med en några cm raksöm på vanliga maskinen. Det borde inte behövas, men maskinen är lite känslig just när man startar och stannar, så det gäller verkligen att se till att trådarna löper som de ska och liksom inte fastnar (detta händer när man avslutar en söm och missen upptäcks sedan när man ska starta nästa söm).
  • fattade inte riktigt arbetsordningen när det gällde att sy ner alla raglansömmarna och samtidigt lämna en öppen för att kanta halsen. Jag löste det genom att sätta en namnlapp över halskanten där som dålde glappet mellan söm och kantband. (Uppdatering: Det här problemet löstes tydligen redan 2008 ;-)…hittat tutorial på kokalals blogg!)
  • trots att kantningen går hyfsat så råkade jag göra två missar. Den ena var att kantbandet fastnade lätt i ställningen den löper igenom. Då stretchar det för mycket och sömmen blir helt kaiko på baksidan, något man inte ser förrän kantbandet sitter där det sitter… för att inte behöva ta upp detta också reparerade jag faktiskt genom sy med vanlig tvillingnål över detta ställe. (Nej, jag är inte perfektionist, inte på heltid!)
Kommentera

