Klädkod: Prinsessa

prinsessklänning Svårfotograferad klänning till ”kom-gärna-utklädd-till-prinsessa-kalas”

Om ni undrar, när man är 4 år och är tjej, DÅ HAR MAN prinsesskalas. Maskerad kanske förekom när jag var barn, men nu behöver man bara en en enda outfit, och det är en prinsessklänning. Så är det bara. Min syster visste inte hur rätt hon hade (jo, det gjorde hon nog) när hon gav min dotter en prinsessklänning i julklapp. Den har hon hittills haft på inte mindre än tre barnkalas. I morgon är det dags igen. Årets fjärde på temat. Men nu är det ju höst, och kalaset är i Göteborg, så min prinsessa ska verkligen ut på vift. Då tyckte jag det behövdes en lite mer rejäl prinsessklänning. Så nu har jag färdigställt följande:

Material: Röd velour för 40 kr metern köpt i London. Jag skulle köpt 7 meter då jag verkligen älskar velour. Sedan har jag gått loss i bra-att-ha-förrådet: Handvirkad spetskrage (från moster) och spetsband på ärmarna (arvegods). Syntetiskt ”sidentyg” med påsydda blommor och fjärilar, stuvbit från Tygposten. Rosa muddväv för att rädda den lite för stora halsringningen, nedlagd tygaffär i Göteborg. Vit underkjol i bomull med spets, re-do av gammal underkjol (tack igen moster). Den är avklippt upptill och där har jag rynkat den och sytt på en rejäl mudd (syns inte på fotot). Tror jag fått med allt nu?

Mönster: Det är enkelt. Livet är en vanlig tröja som jag klippt betydligt kortare än vanligt. Ärmarna har jag gjort bredare upptill och rynkat dem, då blir det puffärmar. Längst ner har jag sytt på en rektangel som är rynkad på ena änden, så det blir som en volang. Kjolen är en gigantisk cirkel med ett hål i som sys fast på tröjan.

Nu hoppas vi bara att prinsessan och hennes pappa får en härlig dag på tåg och kalas. Själv tar jag med mig sonen på ett annat födelsedagskalas och kanske en traktorutställning. Trevlig helg!

 

3 thoughts on “Klädkod: Prinsessa

Kommentera

