Omlottkjol till mig i retrotyg

omlottkjolTyget är fyndat på Tidans loppis och till kjolen har sytts ett matchande hårband.

Den här har jag också sytt i veckan som gick (eller egentligen förra veckan – hjälp – jag har försummat bloggen verkligen!). Ser man ett sånt här tyg på loppis är det obligatoriskt att köpa det. Men vad ska man ha det till? Det är inte speciellt lätt att sy i vävda tyger. Och vad ska man matcha med till? Jag vet inte. Men kjolmodellen är i alla fall käck. Den har jag kapat från en kjol jag fått av en gammal kollega som också syr. Jag fick en strandkjol av henne för många år sedan. Jag har försökt göra något liknande. Min version har blivit lite längre, och istället för att sy ett band av tyget har jag sytt på ett bomullsband, för att göra det lite enklare.

Material: Tidans loppis och lite bredare bomullsband från London.

Mönster: Klipp en enda lång rektangel som når runt magen och mer därtill samt som har önskad längd. Mät på dig själv eller den som ska få kjolen! Runda hörnen i nederkanten. Fålla. Sy sedan väck i den övre delen av kjolen enligt följande:

syddaväckSydda väck

Såhär är väcken placerade mer schematiskt. Notera att några är kortare och några är längre. Den svarta fläcken är ett hål där man trär igenom bandet.

mönsteromlott

One thought on “Omlottkjol till mig i retrotyg

Kommentera

