Bästa byxorna för årstiden

manchesterjeans

Manchesterbyxor i stl 110/116

Vad är det nu som är så bra med de här byxorna? (1 )De är i manchester vilket är ett hyfsat varmt och tåligt material och funkar bra för utelek. (2) De är så vida att man får plats med tights/långkalsonger under och det gör att man kan dra på det här med överdrags/termo-byxor ännu några veckor. (3) De har ingen gylf vilket är lika bra för den som är liten och ska gå på toa själv på förskolan osv. (4) De är dessutom rosa! Om än en något nedtonad variant 🙂

machesterhällor

Detaljer i bak: Sydde på hällor och kantade fickorna av det blommiga tygetmanchesterfickor

Linningen är fodrad med det blommiga tyget. 

Material: Manchestertyget är köpt vid min storhandling i London på Rolls’n’rems och var antagligen jättebilligt – jag minns inte. Det fina blommiga tyget har jag fått av min svägerska. Det är bomull och utan stretch.

Mönster: Mest på frihand, men grunden (dvs. innerbenen och grenen) har jag följt samma ottobremönster som för de här mjukisbyxorna. Sedan har jag sett till att göra ordentligt med sömsmån vilket säkert gjort att jag gått upp någon storlek. Längden på byxorna tar jag alltid efter ett par byxor som passar + lite extra. Jag har mer än en gång sytt för tighta byxor när jag sytt i vävt tyg, så den här gången tog jag i över höftpartiet. Sedan, för att inte få dem jätteknöliga i midjeresåren, så sydde jag två väck fram och två bak vid sidan om grensömmen (titta noga på bilderna så syns var). Linningen har jag sytt genom att lägga en bit manchester och en bit blommigt tyg mot varandra. Hur jag fick fast den minns jag inte exakt, det var nog bara på ren vilja. Jag syr allt på overlock och där jag kommer åt så syr jag en raksöm från rätsidan där jag ”syr ner” sömsmånen. Det blir skönare från insidan och lite snyggare från utsidan. Byxorna har redan hunnit användas och tvättats flera gånger.

2 thoughts on “Bästa byxorna för årstiden

Kommentera

