Dopinspiration

I helgen har jag varit på dop. Dop är otroligt fint, och hur enkelt ett dop än skulle vara skulle det ändå vara lika fint för själva handlingen i sig bärs ju av budskapet. Men sedan är det allt runt omkring… och för oss som älskar guldkant var detta dopet verkligen maxat! Arrangerat av några som verkligen hade känslan:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Dopkalas extra allt

Själv ville jag bidra med något hemslöjdat. Idéen fick jag när jag och mina två små barn stod i 15 minuter blick stilla 😉 inne på Cervera (butiken med glas och porslin…) och bara köade för att betala den ”riktiga” presenten. Då hittade vi ett gulligt kort med en nalle som höll i ett flaggspel. Ett sånt kan man ju sy!? Det finns mängder av beskrivningar på nätet. ”Alla” pysseltokiga har någon gång sytt ett flaggspel, verkar det som. Jag har inte gjort det, men ville testa. FlaggspelFlaggspel sytt av resttyger och med schablontryck

Flaggspel2

Schablontrycket blev egentligen helt misslyckat, men det syns inte när det hänger i taket tänkte jag…

Såhär gjorde jag:

  • Klippte en mall och skar ut tyger i flera lagar med hjälp av skärmattan och skärkniven från Stoff och stil – ovärderligt!
  • Overlockade ihop dem två och två med avigan emot varandra (så overlocksömmen syns, tyckte inte det gjorde något, och jag ville göra en snabb variant då jag var ute i sista minuten) (Alltså, det är bara ”vinkelbenen” man behöver sy på triangeln, själva ”basen” kan lämnas som den är för den kommer döljas i bandet sedan)
  • Tog ett långt bomullsband och vek det på längden och pressade (tack Johan!)
  • Stoppade i trianglar av bygglast i de flaggor som skulle få tryck
  • La ut flaggorna i rätt ordning, la bandet så att det vek sig runt de ”råa” överdelarna av flaggorna, sydde med en raksöm nära kanten. Sydde samtidigt en ögla i var ände av bomullsbandet för att underlätta uppsättning.
  • Skrev namnet i datorn, skrev ut, ritade av bokstäverna på byggplast, klippte ut dem så att det blev schabloner, tryckte dessa med färg från Panduro på de flaggor som hade byggplast i sig. Anledningen är att färgen lätt går igenom. Allt gott och väl tills jag blev lat/snål och doppade för lite färg på svampen. Då fick jag trycka för hårt och då läckte färgen genom schablonen! Den tål alltså inte för hårt tryck. Detta skulle nog inte hänt om jag haft riktig schablonplast. Det blev fläckar på tyget utanför bokstäverna och det kändes så knäckande som bara ett totalt misslyckat pyssel kan göra… men, ”nu tänker vi inte mer på det” som min dotter brukar säga 🙂
One thought on “Dopinspiration

  1. Åh, så roligt att du har lagt upp kort från i söndags! Vimplarna var helt fantastiska tycker jag och inte ett dugg misslyckade. Gustav tackar och bugar! Tack för all tid och engagemang som du la ned på att hjälpa till med dopet. Sy, spela, sjunga och positiva tillrop. Det sistnämnda behövdes verkligen:) stor kram till er alla!!!

Kommentera

