Hur jag syr midjeresår på byxor/tights

De senaste gångerna jag sytt tights eller mjukisbyxor har jag testat att sy i midjeresåren på följande rekordenkla sätt – och jag är nöjd:

1. Mät och klipp till resåren och sy ihop den till en rundel. Lägg resårrundeln mot avigsidan. Nåla fast den med minst två nålar så att den sträcks jämt över midjelinningen.

Midjeresår1

2. Sy fast resåren med overlockmaskin.

Midjeresår2

3. Vik ner byx- eller tightslinningen, då blir resåren osynlig.

MidjeresårKlar

4. Sy med sicksack eller trestegssicksack runt kanten, över overlocksömmen alltså. Bilden visar när det är klart. Här är tyget stretchfrotté och då syns inte trestegssicksacken så mycket, speciellt som jag hade tråd i en bra färg.

MidjeresårRosa På vanlig jearsy, som här, då syns sömmen bättre, eller om man nu tycker att det är sämre. Jag tycker i alla fall sättet är väldigt enkelt och det blir en skön byxlinning som är platt på insidan så att ingen söm ligger och skaver. Det går också extremt snabbt att göra såhär. (Ursäkta slarvigt ditsytt märke…)

3_4_tightsEtt par tre-fjärdedels-byxor jag sydde till en lucky-cat-tunika jag sydde tidigare i våras. Det är alltid bra att ha matchande tights till sommarklänningarna. 

Material: Ernst-ränder från Tygposten och spetsresår från Bibbis som kantning nedtill. Vitt är inte mest praktiska färgen dock 🙂

Mönster: Kommer inte ihåg. Tog något tightsmönster och improviserade en vidare och kortare modell. Inte det finaste jag sytt, men det har fyllt sin funktion.

4 thoughts on “Hur jag syr midjeresår på byxor/tights

  1. Snyggt! Hur lång gör du resåren så att det blir lagom? Är ju svårt att anpassa efteråt när det är fastsytt. Har du någon formel utifrån midjemått som du använder dig av?/ Christina

    • Hej och tack!

      Nej, jag har ingen formel tyvärr. Jag syr ju mest till mina egna barn och då mäter jag midjan med ett måttband och minskar kanske någon cm. Det brukar bli lagom. Jag ska försöka komma på formeln och blogga om den!! 🙂

      MVH Cecilia

  2. Ping: Bilder på hur jag syr babybyxor med kil! | Klippertill

  3. Ping: Två leggings | SyFia

Kommentera

