Sytt till semestern

Något sistaminutenprojekt ska det alltid vara innan man reser iväg någonstans… som sagt var. Den här gången ett 3-minuters-projekt: Ett trygghetsbälte! Perfekt på tåg- och flygterminaler när man varken vill tappa bort sin mamma eller sin dotter.

Ett band (från Stoff och stil) + resårögla i varje ända (från Tygposten) = Klart!

trygghetsbältetKoppel? Nej, den här fasthållningsanordningen bygger helt på frivillighet

Vad jag inte gjorde i sista minuten den här gången var att sy presenter till värdfolket som vi besökte på semestern.

En kjol till min syster:

PrickigmuddkjolSvårt att fota större plagg, men live-bild har dykt upp på syrrans blogg

 

Muddar passar alla är min devis, men den här mudden blev faktiskt lite för stor. Får se om jag får tillfälle att sy om den. Jag har sytt flera muddkjolar innan och beskrivit det lite t.ex här, men nu har jag förfinat lite med sydda veck istället för att rynka kjolen upptill. Jag gjorde som i barnkjolen jag sydde nyligen.

Material: Tygposten

Mönster: Improvisation

En tröja till min svåger:

HerrtshirtHär uppburen för foto av min man

Material: Mörkblå enfärgad jearsy och svart mudd. Tygfärg från Panduro att trycka med och även ett annat märke som jag inte vet vad det heter.

Mönster: EGET! Yes, jag har ritat hur jag klippte så jag kan sy fler t-shirts utan att behöva chansa. Roligt. Naturligtvis har jag mätt och tittat på andra t-shirts från makens garderob.

Tygtrycket är gjort med schablon utklippt i byggplast. När jag skulle trycka ”bakgrunden” upptäckte jag något viktigt. Det går inte att trycka med ljusa färger på mörka tyger (ljusblå färg på mörkblått tyg t.ex.). Därför tog jag lite röd tygfärg och freestylade en solnedgång till kalhygget, eller vad det nu ska föreställa… jag tyckte det var roligt att göra en älgtröja som inte har ett hurtigt vägmärke som tryck utan något lite mer nedtonat. Svågern är jaktintresserad.

ÄlgenTygtryck är hyfsat lätt och roligt!

 

 

 

Kommentera

