”Jag vill göra mjau”: Tre nya Ottobremönster

Just nu är det centralt i min dotters liv att leka att hon är en katt. Varje dag spelar hon (och vi) en liten teater som börjar med att hon krafsar på dörren och säger mjau. Då ska förälder 1 säga ”Oj, det krafsar på dörren, vem kan det vara”, följt av ”Åh, en katt, vad söt, snälla, kan vi inte få behålla den”. Förälder 2 ska sedan säga ”bits den?” och ”jag tycker den ska få heta Sokrates” och då ska förälder 1 säga ”nej, den ska heta PELLE (Svanslös)”. Att spela denna teater kallas ”att göra mjau”. Det är temat för det här klädsetet!

LiveMjauJag tyckte kläderna skulle sparas till hösten, men det blev tjuvstart idag – dock lite för varmt med tights, så det åkte av efter en stund 

MjauCloseUpSchablontryck och applikation (och lite gräs från gräsmattan ser jag nu… :-))MjauSetFortsätter på gråa trenden! Dessutom grå + katt + rosa – trenden 🙂

Material: Grå trikå inköpt i London tidigt i våras. Ceriserosa muddväv från RebDesign i Tibro. Randig trikå från Tygposten. Svart tygfärg från Panduro i Göteborg.

Mönster: Allt är Ottobres senaste, 4/2013 och stl 110. Var sugen på att testa nya mönster och tröjmönstret (Fall basic) var helt perfekt. Som syns på livebilden är den ganska löst sittande och jag kan tänka mig att det passar att sy en velourtröja med samma mönster. Obs ingen sömsmån i halsen! Jag gjorde kantade ärmar istället för den knepiga mudden. Kjolmönstret består av två rektanglar och på framstycket sys fickor och 6 veck. Detaljen med veck tycker jag var mycket effektfull och väldigt enkel att göra. Gillas! Men mönstret fattar jag inte alls annars! Förstod inte hur det var tänkt att det veckade framstycket skulle hänga ihop med bakstycket, så jag smalnade av det kanske 2 dm. Midjelinningen var också på tok för stor! Fick göra om den ‘som vanligt’. Tightsen hade ett väldigt konstigt mönster. Lätt att sy men tveksamt om jag kommer använda det igen. Bra på benen (men obs att jag fick lägga till en lång mudd) och alldeles för stora upptill. Tog in ett par cm på varje sida.

Hur jag gör schablontryck har jag beskrivit i ett annat inlägg.

Är väldigt glad att det här blev av för jag har tänkt göra eget tryck på det här tyget sedan jag köpte det, men det ska väl en semester till för att man ska hinna jobba med sånt här i lugn och ro…

3 thoughts on “”Jag vill göra mjau”: Tre nya Ottobremönster

  1. Så söt katt! Måste ligga lite i släkten detta med att vara ett husdjur. När Alice var fyra var hon en liten hund som hette Messi. Det gick så långt att hon inte kom och åt på dagis om de inte lockade genom att ropa Messi. Alices stol på dagis var namnad Messi. Kanske inget du ska berätta för fina kattkusinen:) kram till er alla!

  2. Ping: Sytt till semestern | Klippertill

  3. Ping: Påskfina barn i nya fina tyger | Klippertill

Kommentera

