Mitt första lapptäcke – till docksängen

LapptäckeDocka

 

Lapptäcke till docksängen

Det var lätt och roligt att sy ett lapptäcke. Jag tog en mall i kartong som var 12 x 12 cm och skar ut rutor i allehanda rosa jearsytyger från tygskåpet. (Jag tror det var en stor fördel att jag använde rullkniv och skärmatta för att att få exakt fyrkantiga bitar.) Sedan körde jag ihop dem två och två med overlocken och sedan ihop till större och större stycken tills hela täcket var klart. Till sist sydde jag fast ett fleecetyg räta mot räta och vrängde så att filten blev fodrad/vändsydd. Nu sover dockan skönt i sin (loppis-)nya docksäng!

Dockans gosedjur sydde jag och min dotter förra sommaren. Att sy lapptäcke var lite mer krävande men något en 4-åring kunde hjälpa till med var att pussla ihop bitarna så att det blev ett fint ‘mönster’. På så sätt blev det lite gemenskap runt detta projekt. Roligt också att ta vara på småbitar från förrådet. Så man känner att man inte sparar på dem förgäves.

Kommentera

