Sy rymdkläder och leka rymden

Nu är den här – min först ‘rymddräkt’!

Som sagt, jag är med i en grupp bland förskoleföräldrarna som erbjudit oss att sy utklädningskläder. De ska vara lätta att knäppa, inte vara farliga (stryprisk eller dylikt), inte inkludera en huvudbonad som kan sprida löss, inte vara genus-exkluderande i allt för stor utsträckning, one-size-fits-all – OCH – de får gärna vara på tema rymden eftersom det är höstens tema. Eh… rymden!? Vad är det? Mycket har jag lekt, men aldrig rymden. Jag fattar liksom inte vad det är. Ska man klä ut sig till en planet? Ett UFO? En marsmänniska (de finns inte, väl?). Jag såg efter mycket funderingar och googlingar framför mig en slags astronautdress. Jag vet också att det kan bli svettigt att gå klädd i alltför varma utklädningskläder (min dotter brukar vilja låna sin grannes kanindräkt och efter det tror man att hon har fått feber).

Austronaut

Astronautdräkt (?) i ett utslitet satänglakan med paljettförsträrkning på armar och knän. Och två stjärnor. Kan nog funka som discooverall också? 😉

Material: Återbruk av vitt lakan. Detaljer av paljettyg som jag fått från förskolan som de använt som rekvisita någon gång. Jag har kantat med bomullsband köpt i London och resår köpt på Tygposten.

Mönster: Det är i princip freestyle av något som ska likna en one-piece i over-size-modell. Jag klippt och sydde blixtsnabbt för det är liksom bara ett prov. Jag ville se om det funkade. Jag har lagt ett byxmönster och klippt efter det i grensömmen och inre byxbenssömmen. Yttre byxbenssömmen och utmed hela byxan har jag lagt till kanske 5 cm på varje sida jämfört med ett par mjukisbyxor. Sedan har jag klippt efter mönstret på en rymlig fleecejacka för att få ärm och ärmhål. Ärmarna gjorde jag vidare och raka. Mönsterdelarna är alltså två framstycken (byxben och ‘jacksida’ sitter alltså ihop i en mönsterdel), två bakstycken, två ärmar.

Sömnaden gick till så att jag

  1. först sydde på applikationerna med sicksack (inget vliseline och det behövdes inte!) (Jag tänker att den här overallen kan bli universalmönstret till svala bekväma säkra och billiga utklädningskläder. Man syr bara på applikationer efter önskemål: Leopard för en tiger, målar ränder för en zebra, fuskpäls för en björn, ritar dit uniform för polis…)
  2. sedan sydde ihop de två bakstyckena
  3. axelsömmarna
  4. ärmarna
  5. sidsömmarna från ytterst på ärmen och hela vägen utmed sidan ner till benslutet
  6. innerbensömmarna
  7. främre grensömmen ungefär upp till midjan
  8. overlockade fast ett bomullsband (ej snedslå) runt hela öppningen
  9. sydde ned sömsmånen med en raksöm
  10. sydde på resår ihopsydd som ‘muddar’ på ben- och ärmslut

Det tog kanske 2 timmar allt som allt, så det är inget finlir vi snackar här… Jag funderar fortfarande på knäppning. Just nu lutar det faktiskt åt att ha ett skärp i midjan (som på bilden).

Leken då? Jodå, det tog skruv direkt vid första provningen!

Rymden Live

Här ligger vi i rymdraketen och sover på ett täcke vi har packat ned RymdenLek

Annat vi ansåg nödvändigt att packa ner inför resan: en potta, toapapper, leksaker (böcker), låtsasmat, kuddar, filtar, fårskinn, gosedjur och en del leksaker till.

HansGreta Efter ett tag var vi redo att lämna raketen (köket) för att leta oss vidare. Det gjorde vi med hjälp av ett spår av självlysande böcker som låg genom huset. (Jfr. Hans och Greta).

Detta sagt, kolla gärna på det här blogginlägget av Underbara Clara, den kända bloggerskan. Hon skriver om att man inte behöver oroa sig för att få barn för det behöver inte alls vara så dyrt (man kan köpa begagnat). Hm… Är det inte fantastiskt vad fint det ser ut med barnrum och leksaker på bild? Tänk så käckt man kan framställa livet på en blogg. Och så otroligt okäckt det är (kan vara) i ‘verkliga’ livet.

One thought on “Sy rymdkläder och leka rymden

  1. Ping: Tigerjakt | Klippertill

Kommentera

