Rabbit in a pocket – en retropryl

Me-and-I har ju haft en specialare på sina kläder de senaste säsongerna, och det är en applikation i form av en kanin som tittar upp ur en ficka. Nyskapande?? Nja, kolla in babyklänningen som vår gammel-nalle Tusse poserar i här. Jag fick den av en kompis som hade den när hon var liten (70-tal). Den är ju bara för söt!!TusseRabbit-in-a-pocket – originalet??

 

KaninbodyFickaMin kopia (för hela plagget se här)MönsterKaninSno mönstret om ni vill!!

Kaninen har jag klippt ut i ett tyg som fått vliseline pressat på baksidan. Jag har ingen brodyrmaskin men jag har använt lite olika sömmar på min symaskin för att få dit detaljerna. Det här skulle man förstås kunna förfina och utveckla. Kanske tar jag tygpennor  och ritar på kaninen nästa gång? Jag har sytt fast den med applikationssöm på symaskinen.

Fickan sitter sedan lite över kaninen och för att göra en sån rundad ficka tråcklar jag först in kanten och syr sedan fast den med raksöm (det här blev väl måttligt lyckat, sömmen är lite ojämn ifrån kanten). För att inte fickan ska bli ‘hängig’ har jag vis av erfarenhet pressat på lite vliseline på den övre kanten innan jag vek ned kanten.

 

Kommentera

