Gör ett undantag – present till baby-på-väg

KaninbodySet

Presentset till en doktorand på vår institution som väntar barn i dagarna

Material: Grå jättemjuk trikå från Rolls n Rems i London. Naturvit ekologisk ribb från en tygaffär som har lagt ner i Göteborg som låg precis vid Domkyrkan. Randig velour köpt förra sommaren på Stoff och stil (toppenkvalitet!). Grå är nya trenden i barnklädsvärlden tror jag bestämt (reaktion på alla galna mönster??). Kolla in höstens omslag av Ottobre och här på trendiga KappAhl-märket.

ottobregrå

En skärmdump från Ottobres facebooksida

Mönster: Body och babybyxor från Ottobre 1/2012. Men – jag fick för mig att göra en annan halsringning än vanligt. Originalmönstret har ett farfarssprund som jag har rationaliserat till ett ‘snabbsprund’. Det lyckas numera alltid, men den här gången vet jag inte vad jag tänkte på. Jag klippte upp en bit i axelsömmen och försökte lägga snabbsprundet rakt ut åt sidan, så att säga. Samtidigt tänkte jag att det nog gick lika bra att sy som en mudd istället för bandkantningen. Det gjorde det inte!! Jag vek in mudden och stickade ner så det blev så kallad fyrvik, men det blev ännu värre. Då fick jag klippa bort alltihop och försöka rädda upp det hela. Såhär blev det:KaninbodyHalsNödlösningen i halsen

På bakstycket sydde jag dit en dubbelvikt ”lapp” som sedan syddes fast i ärmsömmen omlott med framstycket. Men först kantade jag med start vid lappen och hela vägen runt och ut på framstycket (där sedan knapparna fästes). Det här blev ju toppen! Till och med så jag kanske gör såhär igen.

Annars så är väl grejen med den här bodyn den lilla kaninen. Den ska få ett eget inlägg. Men först måste jag bara berätta lite om… mitt jobb. Det är en forskarkollega som har ‘beställt’ kläderna till en av hennes doktorander som ska få barn. Varför lägger man två kvällar på att (gratis) pilla med appliaktioner och halskanter och tryckknappar till en liten kommande baby? Jo, för att man älskar att sy förstås, men också för att, som jag skrivit om många gånger nu, det är något meditativt och fint med att tänka på ett barn som man syr till. Det handlar om att försöka göra det allra finaste man kan för ett barn. Jag jobbar på en institution där en hel stab jobbar med att forska för att försöka få förskolan till den allra bästa plats som finns för barn. Det är kvalitet, läroplan, undervisning, omsorg, bemötande, lärandobjekt och kreativitetsteorier för hela slanten. Men en eftermiddag för några veckor sedan var vi ute och firade en nybliven professor med afternoon tea på ett kafé. Då kom vi att prata om barn och barndom ur lite andra perspektiv. En som har barnbarn berättade hur hon hade köpt en bok med naturvetenskapliga experiment och planerat för besök på ett spännande museum för barnbarnet när det skulle komma på besök. Men inget av det blev av. För det enda barnet ville göra var att upprepa en procedur som de gjort tidigare en gång… barnet hade vaknat och varit lite oroligt. Då hade det fått varm oboy och de hade suttit i soffan. Två typiska undantag; dricka söt dryck och äta i soffan. Något som betytt så mycket för barnet att det var precis vad hen ville göra igen. Vi pratade vidare där vid tebordet, och alla kunde då berätta om avgörande minnen där man som barn fått känna att någon gjort ett undantag för dem, visat omsorg från vuxen till barn på ett särskilt sätt.

Så vad är då kontentan av all detta? Jo, det finns något som aldrig kan skrivas in i läroplanen, och det är att göra omsorgsundantag för barn. Kanske kan en kaninbody för någon vara lite som ett undantag. Nä… det är det nog inte för en nyfödd baby, där finns andra saker som betyder mer. Men kanske kan det för en nybliven mamma betyda något liknande. Så har i alla fall vissa klädesplagg (och annat förstås) som jag fått till mina barn känts för mig. En påminnelse om att barnen är speciella och värda allt gott de kan få.

4 thoughts on “Gör ett undantag – present till baby-på-väg

  1. Ping: Rabbit in a pocket – en retropryl | Klippertill

  2. Vad fint! Ja, det är nog undantagen vi minns!

    Och det är självklart att det betyder jättemycket för en slutkörd mamma efter förlossning och allt att få en sån fin välarbetad dress av sina kollegor. (Naturligtvis betyder det massor för en pappa också, och för bebisen när den förstår det), men jag hade iallafall börjat gråta! Av lycka såklart (och lite hormoner kanske) 🙂

    Jag gillar också sprundet, det blir lite tjockt med dubbla kantband ibland och det där verkade ju supersmart. Ska kolla noggrannare på det vid tillfälle.

    Jag har lagt till dig på min sida, hoppas det är ok… 🙂

  3. Ping: ”Jag vill göra mjau” | Klippertill

Kommentera

