Klänning till mig och liten fåll-skola

Häromsistens var jag på syträff med några mammor från min dotters förskola. Vi har tagit oss an utmaningen att sy utklädningskläder på rymdtema – vilket är en historia för sig! Men utöver det passade vi på att byta lite mönster. Jag lånade ut alla mina Ottobre-tidningar och själv ritade jag av ett klänningsmönster. Inga rymddräkter än så länge – men nu en skön sommarklänning till mig:

BrunKlänning

Bilden är inte rättvisande det minsta. Det är fina väck sydda i fram som inte syns alls på fotot, men man skymtar i alla fall lite av vår (nu nästan överblommade) kaprifol.

Material: Det bruna tyget med vita prickar har jag köpt på Rolls n Rems i London och det vita tyget (det bruna räckte inte!) är återbruk av två underklädeslinnen. Mönstret är för vävt tyg men jag sydde i trikå. I bak har jag pimpat med en trendig spetsdragkedja i brunt från Oaffen.

Mönster: Burda 7798

Jag kom att använda tre olika sätt att fålla och jag tänkte dela med mig av vilka, som en liten påminnelse hur man kan göra om man inte är vän med sin tvillingnål och inte har en täcksömsmaskin med bandkantare.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Pilen pekar där man ska sy. Rosa linje är avigsida och blå streckad linje är rätsida i min förklaring på bilderna.

1. Resår med spets köper man t.ex. hos Bibbis textil, kolla här. Den billigaste kostar ca 4 kr/m. Man syr fast den från rätsidan och drar man ganska rejält i resåren så viker den in sig utan att man behöver ”sticka ner” (=sy fast sömsmånen med en smal sicksack eller annan söm som tål stretch utan att gå av). Bra tutorial hur man gör finns här, där visas även hur man stickar ner.

2. ‘Mudd’ är i det här fallet en remsa som jag klippt i klänningstyget. Klipp ca 3 cm, vik den på längden och pressa. Lägg den som resåren (1) mot rätsidan och sy. Dra i mudden. Mudden ska vara kortare än det som ska kantas. Jag tar alltid bort en fjärdedel av längden. Hittade den här fina tutorialen med film och allt!

3. Snabbfållen som kräver lite vik och trix, men går blixtsnabbt. Bättre tutorial hittar du här. Tänk på: Detta passar bäst på en bredare fåll, minst 2 cm gärna 4 (så lägg till generöst på mönstret när du klipper till). Det passar inte så bra om det är ett mer avancerat mönster på tyget för det blir ett litet ‘brått’ där man viker. På enfärgade tyger eller småprickiga som här gör det inget.

(4. Om man klipper sin ‘muddfåll’ lite bredare och inte drar i den när man syr fast den så får man samma effekt som i (3) ovan. Det kan vara trevligt om man vill ha ett avslut i ett annat tyg. Det har jag tillämpat på t.ex. den här klänningen.)

One thought on “Klänning till mig och liten fåll-skola

Kommentera

