En sommarklänning (här utan kasslerfläckar)

Sent igår kväll sydde jag den här klänningen, hängde fram den i morse till min dotter innan jag åkte till jobbet, hon låg ännu och sov. Hon lär ha blivit glad och ville ha den till förskolan. Min man tog den här bilden innan de åkte iväg. Och när jag kom hem från jobbet hade halva klänningen blivit nedsmutsad av spilld kassler (med sås gissar jag) och fått fläckar både här och där, körts i tvättmaskin två gånger med ta-bort-spray utan resultat. Sånt är trist. Att en kasslerlunch kan förstöra så 😦 Men, men, sånt händer som vi brukar säga.

snurrkjol

I mina ögon världens sötaste tjej

Material: Rea på Liandlo!! Nästan halva priset och fraktfritt för de här Lillestoff-designade rutorna. Tur att man inte fick beställa mindre än 1 meter, annars hade jag säkert tagit mindre och då hade det inte räckt till…

Mönster: Kokalal:s beskrivning på klänning med snurrkjol! (Tack för bra tips!) Blev så inspirerad av hennes fina klänningar och tyckte det verkade hyfsat lätt. Och det var det. Överdelen tog jag ett singoallamönster som jag ritat själv, fast jag gjorde ärmarna bredare den här gången för mer puff. Ser på bilden nu att den kanske kunde varit lite mer urringad i halsen, men hellre för lite än för mycket tycker jag. Midjan har också hamnat lite långt ner, men jag gjorde den bara på känn eftersom tösen låg och sov när jag hade min sytid, så jag kunde inte precis mäta. Jag kantade med en syntetspets från Stoff och stil som jag sydde fast med en sicksack. Oj vad mycket det gick åt (ett helt paket)! Cirkelns omkrets är lång…

6 thoughts on “En sommarklänning (här utan kasslerfläckar)

  1. Hej! Råkade snubbla in på din blogg. Syr själv barnkläder till mina döttrar och det är vansinnigt tråkigt med svåra fläckar på kläderna som man lagt ner massa tid och energi på! Men måste bara rekommendera vanish, jag tror jag fått bort varenda fläck, blåbär, ketchup, apelsindräll, choklad och till och med spädbarnsbajset som förstör alla bodysar! 🙂 ett litet tips bara…

Kommentera

