Kusinpresenter

I helgen som gick var vi på en liten familjeresa till Göteborg. Även om resan är kort, både tids- och avståndsmässigt, drabbas jag lätt av resepanik. Och den tar sig ett märkligt uttryck. Jag tror plötsligt att jag måste fixa både det ena och det andra, helst i syrummet. Mitt första tydliga minne av detta syndrom var när jag i 20-årsåldern skulle iväg på en cykelsemester i Dannmark med medeltidstema (va, brukar ni inte också ha speciella teman på cykelsemstrar?? ;-)). Det jag bara var tvungen att fixa natten innan var ett etui till tamburinen jag skulle ha med då vi planerade att uppträda som gatumusikanter, jag och de andra cyklisterna. Så jag fick sitta uppe och sy en liten påse som skulle gå lätt att fästa på cykeln (i flanell tror jag…). Ett helt logiskt behov 🙂

Ett annat liknande minne är när jag skulle föda mitt första barn. Jag kände väl att det kanske var på gång och tänkte att jag kan inte åka till förlossningen utan att först ha sytt en overall. Detta är ett klassiskt UFO (un-finished-object, eller ofärdigt projekt) som ligger i garderoben. Det satte igång med sådan fart att jag aldrig hann få den färdig och inte senare heller.

Inför den här resan hade jag som utmaning att sy en jacka/kofta som skulle vara till ett speciellt festtillfälle som ingick i resan (men det blev plötsligt 25 grader varmt och det behövdes absolut ingen jacka). Denna ska jag blogga om senare när jag tagit en bra bild på den! Annat jag ville få färdigt var lite presenter till kusinerna:

kusinpresenterKlänning till yngsta tjejkusinen och set till minsta pojkkusinen

Material: Typosten på allt utom flodhästarna som jag fått i present av min svärmor (köpt på Myrins) och det vita tyget som är en stuv från RebDesign (verkar tyvärr bli noppigt efter tvätt :-()

Mönster: Klänningen är senaste Ottobre (3/2013) fast utan volang på kragen och lite mindre urringad. Jag gjorde rullfåll nedtill. Det svåra fortfarande tycker jag är att få en jämn rynkning. Jag försökte vara snål och inte ta dyrt framilonband utan vanlig resårtråd man har till pärlhalsband typ… jag sydde fast den med sicksack, men tråden löpte delvis i sicksacksömmen och därför blev det inget vidare. På bodyn har jag följt min egen beskrivning, se här, och byxorna är ur en äldre Ottobre (1/2012) och är i ett stycke + rumpkil.

 

2 thoughts on “Kusinpresenter

  1. Gossen är sötare än sötast ! Och var det efter medeltidscykelturen du tog väggen över Åna och åt pannkakor?

  2. Ping: Gul som vintergäck | Klippertill

Kommentera

