Massor av trädgårdsarbete… och så en flodhästpyjamas sydd

I helgen har mina svärföräldrar varit på besök, och som present medförde de en strålande trevlig present: En bit tyg 🙂 En bit tyg kan ALDRIG vara fel! Den var rejält tilltagen, så jag tänkte att jag passar på att sy en pyjamas, något som drar ganska mycket material. Den jag sydde i början på hösten börjar bli lite kort.

flodhästpyjamasFlodhästpyjamas fotograferad minuterna före läggdags. Ingen kan tro att den här lille gossen ska gå och lägga sig just väl, så pigg som han är!? Underbara vårväder för övrigt!

Material: En stuvbit vit trikå i någon form från RebDesign till muddar och så turkos flodhästar, en klassiker i barntygsvärlden! Jättekul att få sy i det.

Mönster: Total freestyling. På tyget la jag ut älsklingspyjamasen i 86/92 (från Polarn och Pyret, länk här) som han fick i julklapp av mormor. Sedan klippte jag lite längre på längden. Och jag klippte ärmar ungefär som ärmar brukar se ut. Sedan sydde jag ihop och konstaterade att den blev jättebred så jag sydde in den från midjan och upp till ärmhålet. I halsen gjorde jag inte kantning utan muddremsa som fick hänga över en ca 2 cm mitt fram (alltså vid sprundkanterna). Dessa överblivna bitar vek jag runt dragkedjan när den var påsydd och så sydde jag fast den här lilla fodringen runt dragkedjekanterna med en stickning. Dessutom lyckades jag få dit en knäpplist på ren tur. Dragkedjan som jag hade hemma var betydligt kortare än att den räckte ner i ena benet, men det gör inget. Den är inte alls svår att få på ändå.

Skönt att få göra något annat med händerna än att dra i rötter. Här har varit stora trädgårdshelgen. Vi har flyttat hallonlandet och röjt och sått och fixat. Kul men jobbigt.

5 thoughts on “Massor av trädgårdsarbete… och så en flodhästpyjamas sydd

  1. Aj,aj aj så söt man kan vara!Är man så glad på kvällen måste man vara strålande lycklig på morgonen.

  2. Det är som Anna Wahlgren säger (eller var det hon, men någon förståsigpåbarnexpert har i alla fall sagt det), de ska lägga sig när de är som gladast.

Kommentera

