Sommarset till en liten pojk

ShortsTshirtSailorPresent till ett litet kusinbarn

Jag sydde ju på ren inspiration en klänning till ett kusinbar, se tidigare inlägg, och tänkte att jag borde skicka med något enkelt till den tjejens storebror också. Han är 4 år. Det här blev det…

Material: T-shirten har tyg från RebDesign i Tibro. Denna stuv gav jag 15 kr för och det kommer räcka till en t-shirt till. Vilket kap! 🙂 De som designat tyget är från Göteborg och deras märke heter Arvid & Olof. Jättefina tyger tycker jag!! Mönstrade utan att vara för grälliga. Shortsen är återbruk av min mans gamla chinos från Dressman. Lite röd interlock på dem också som jag inte minns var jag köpt.

Mönster: T-shirt är ”Brave Firemen” från Ottobre 3/2013 och shortsen ”Knickerbocker” från samma nummer. Där har jag ändrat mönstret lite och gjort egna fickor och linningen i ett mjukt tyg. Syns inte så bra, men det är dekorsömmar i rött och där har jag sytt en ”fuskgylf” som bara är en söm. Enkelt och bra 🙂 Sedan har jag gjort en tabbe som kan vara bra att notera. När man ska klippa isär byxbenet och sedan sy ihop behövs sömsmån. Alltså, klipp inte bara isär tyget utan klipp isär mönsterpappret så att det blir tre mönsterdelar som var och en ska ha sömsmån. Nu blev framstycket totalt 3 cm kortare än bakstycket, och därmed hela byxan kortare alltså. En stor tabbe, men hoppas de sitter någorlunda ändå. Tänker att det måste vara väldigt praktiskt med ett bar smuts- och sandtåliga shorts när det är slut på överdragsbyxsäsongen?

 

Kommentera

