Trikåblommor

RosaSet

Vi poserar i presenter vi gett varandra idag – pärlhalsband respektive set med tights och t-shirt

RosaSet2Här har ni den igen – snööööööön i vår trädgård!

Material: Tygposten. Har handlat på Tygposten (igen!!!) och denna gång hade jag planerat för att köpa till några speciella plagg. Jag köpte 60 cm av några fina tyger som ska bli till sommarkläder åt barnen. 60 cm av ”dyrtygerna” på Tygposten kostar 70 kr. Och varje sån bit räcker till kanske ett stort och ett litet plagg, t.ex. en tröja och en mössa. Det är faktiskt billiga kläder!!trikåblommaerst

Ny trikåvariant från Ernst textil; små blommor. Skönt med ett inte alltför skrikigt mönster tyckte jag. Och sedan är det matchande randig trikå i samma färger, men jag hittar inte det på Ernst hemsida så jag vet inte om det är en annan leverantör?

Mönster: Det är basic-mönster på t-shirt och tights. T-shirt är sykurser (som öppnat igen efter ombyggnad av hemsidan) och tightsen är Ottobre. Men jag har snitsat till det lite. Tightsen har en fåll längst ner som är ca 1 dm bred (dubbelt tyg, alltså 2 dm) och samma mått som byxbenet. Detta blir ett perfekt uppfik. Randiga byxor med blommig fåll alltså. Och t-shirten har jag breddat och förlängt rejält (kanske 3 cm på varje sida) så det nästan blir som en tunika, och sedan sytt på en fåll som är smalare än tröjan och på detta extremt enkla sätt fått lite lucky-cat-känsla (det är ett mycket populärt mönster ut Ottobre, se ett exempel som jag sytt här). T-shirten är också fållad i både hals och ärmslut enligt konstens alla regler. Jag chansade och tog det randiga tyget på ”fel” håll, det var ju stretchigt även på den leden, och det funkade faktiskt helt perfekt. Tvillingnålen skötte sig exemplariskt dessutom. Det här blir nog mycket använt i vår och sommar.

Material till halsbandet: Trä-pärlor-set från Biltema. Mycket prisvärt!

3 thoughts on “Trikåblommor

Kommentera

