Äntligen! Hängslebralls

HängslebyxorKofoten som vi bänder bort isfläckar med för att det ska gå att röra sig i trädgården. Och hängslebyxorna som äntligen är klara.

Det har varit mycket svår-sömnad för mig på sista tiden. Jag har t.ex. sytt en klänning med infodringar, blixtlås, formväck etc etc som jag inte ens hämtat mig ifrån så pass att jag kan blogga om den ännu. Och så de här byxorna… som aldrig ville bli klara. Jag kan erkänna att jag köpte petrolblå manchester och rött bomullstyg med små söta bilar på med tanke på… just det: lillebror. Men, så har vi konstaterat, min dotter och jag, att vår lille pojk är så otroligt söt i sina manchesterhängslebyxor som mamma sparat sedan mig och mina syskons barndom (all heder åt mamma). Dessa bär han ofta och det lades helt enkelt in en beställning på ett par likadana till henne. Så lika som möjligt. Och det här var det närmaste jag kunde åstadkomma. (Men hans är fodrade med rödrutig flanell – maxat sött!)

Material: Rolls & Rems i London för tyget. Sedan har jag köpt tryckknappar av kraftig sort på Tygposten samt även fållfix som jag använt till fodret av byxbenens uppvik.

Mönster: Ottobre 1/2013. Jag gjorde en fodrad ficka mitt fram istället för två på sidorna. Och så gjorde jag en jättemiss för jag vet inte vilken gång i ordning: tänkte att jag skulle minska lite på bredden och minskade för mycket, sydde alltså för små byxor!! Gah! Hur störande som helst. Men det fick bli de här kilarna på sidorna som lösning, än en gång. Kul med lite mer av det söta biltyget. Även övre delen av byxorna är fodrade med dessa men det syns visst inte på bild ser jag nu. Inte heller alla röda stickningar av sömmarna. Äsch, får hoppas på bättre bilder senare kanske. Hoppas även på fler plusgrader så snön äntligen smälter och det går att sitta i sandlådan i såna här brallor utan överdragsbyxor eller overall.

One thought on “Äntligen! Hängslebralls

  1. Ping: Lejonskjorta | Klippertill

Kommentera

