Tvillingnål Janome

På förekommen anledning…

vi sybloggare hjälper varandra!! 🙂 http://pysselsarasblogg.blogspot.se/

Såhär ser det ut när jag syr med tvillingnål

TrädTvillingnålTrär andratråden på en liten pinne som finns som tillbehör. Först trär jag ena tråden, sedan andra tråden. 

Separera trådarDen gula pilen pekar på ratten som man lossar för att byta nål från vanlig till tvillingnål. De röda pilarna pekar på två små jack där man separerar trådarna för att undvika trassel. Detta lärde jag mig från den här bloggen – tack!

Inställningar tvillingnålJag syr med vanlig raksöm.

Stygnlängd  4,5

Trådspänning 9 (maxvärde).

Tvillingsöm

Såhär ser sömmen ut när inställningarna är fel, fel trådspänning 

tvillingsömSåhär ser det ut när jag är nöjd! En jämn sicksack på baksidan, två raksömmar som är stretchiga på rätsidan. Lycka till! 

21 thoughts on “Tvillingnål Janome

  1. Haha, jag har samma maskin och har släpat den till försäljaren av samma anledning som du, flera gånger! De sa först att det skulle se ut sådär! Ringde sedan runt och vidhöll att det skulle se ut sådär. Sen gav de mig tipset att testa ”kvalitetstråd”. Med Gunterman ser det mycket bättre ut, acceptabelt. Dock skillnad mellan olika färger, den vita tråden funkar jättebra. Men lite missnöjd är jag med annars en bra maskin.=)

  2. Hej! Hittade din blogg igår är jag själv skulle sy med tvillingnål. Jag är lite osäker på hur det ska se ut på rätsidan när det är ”rätt”. Du har inte möjlighet att lägga ut en bild på hur det ser ut på avigsidan när du syr med tvillingnål?
    Hälsningar
    Jessica

  3. Hej, hittade till din blogg då jag googlade efter en lösning på problem med tvillingnål. Sydde med tvillingnål och fick en fin söm, sedan klimpade allt ihop sig på undersidan av tyget och efteråt syr tvillingnålen bara en söm. Har du råkar ut för detta nångång? Har prövat att trä om maskinen och byta nål men det fungerar inte.

    Min fråga: När du ”drar upp” undertråden, följer båda trådarna från tvillingnålen med ner för att dra upp undertråden?

  4. Tack. Äntligen! Fanfarer och jubel! Utan en prydlig sicksack på baksidan blir det ju inte stretchigt och mina sömmar har, fram tills nu, blivit fula och trådarna har gått av. Varför googlade jag inte tidigare….

  5. Takk for gode tips! Jeg er fornøyd med min nye Janome bortsett fra tvillingsøm som var kjempeenkelt på mine gamle maskiner, men jeg har ikke fått det ordentlig til på Janome. Jeg prøvde idag med jerseystoff og jersey tvillingnål og spenning 9, men fikk ikke sikksakk på baksiden. Så fant jeg ut av bildet ditt hvordan jeg måtte skille trådene ved nålfestet, og økte stinglengden til 3 og da fikk jeg en fin søm med elastisk sikksakk på baksiden.
    Hilsen Ågot (fra Norge)

Kommentera

