Har sytt i jobbet och testat applikationssöm :-)

spiderkitty

Spiderkitty, den ultimata blandningen mellan kill- och tjejgrej

Nu har jag gjort något synnerligen ovanligt för att vara mig! Jag har sytt en tröja som en del i mitt jobb! Jag jobbar bland annat med lärarutbildning och just nu en kurs om kultur och estetik i fritidshemmet. Det är väldigt utmanande och roligt. Studenterna ska som en del i kursen göra en ”kulturproduktion” och redovisa samt skriva en analys av densamma. För att göra en ”kick-off” till detta moment föreslog jag att vi kurslärare skulle göra egna kulturproduktioner (vad det nu är??) och redovisa för studenterna. Jag passade på att fördjupa mig i mitt hängivna intresse för barnkläder.

Inom pedagogisk forskning med genusperspektiv är det helt tydligt att barn använder sig av kläder, frisyrer, leksaker mm som ett led i sitt identitetsskapande. Och vuxnas uppfattning om vad som är ”normalt” styr hur barn blir sedda. Därför är det viktigt och intressant att få syn på vilka normer som finns. En tydlig tendens som jag tycker mig uppfattat är att kläder är extremt genuskodade, som aldrig förr, i pojk- och flickkläder, samtidigt som knappt någon upplyst människa skulle säga öppet att ”min pojke får inte ha klänning”. Det är ok att överskrida gränserna mellan pojke och flicka, bara man håller en fot kvar i ”rätt” läger. Detta är min analys av att ha läst på forum, facebookgrupper osv och på så sätt tagit del av ”dagens diskurs”, alltså föräldrars diskurs. Diskursen bland universitetsfolk är självklart extremt överskridande. Jag minns när jag hade med min dotter till jobbet första gången, 3 månader gammal iklädd jeans med rosa blommor och en rosarandig body, och flera personer frågade ”vad heter han”.

Det är väldigt mycket tal om unisexkläder bland mer ”hippa” märken. Men tittar man på kläderna (t.ex. unisexprofilerade Me&I) så ser man en blå tröja med fotbollar som passar precis lika bra till tjejer som till killar, en rosa klänning med kaniner och puffärmar som lika bra sonen som dottern kan tänkas ha. För övrigt är barnkläder ägda av olika populärkulturella figurer, t.ex. Cars, Bamse, Pippi, Bäbis (ja, till och med den lilla sagofiguren som dök upp för något år sedan har nu fått en egen kollektion), Alfons, Spöket Laban, Spiderman, Hello Kitty – exemplen kan göras många! Jag tycker det är spännande med barnkläder där man inte kan gissa könet på dem. Och med leksaker som inte redan har en personlighet utan där man själv får hitta på hur figuren är. Jag gillar liksom ”barngulliga” kläder istället för ”flickiga” eller ”pojkiga”. Eller ja, för all del, jag gillar även flickigt och pojkigt också, för utifrån ”min” diskurs vill jag också vara lite radikal, och det blir åt andra hållet i det här fallet.

Jag gav mig i alla fall på att producera en kulturprodukt i form av en tröja där maskulint och feminint kodade symboler fick samsas på samma tröja. Annars ska det gärna vara som sagt en fot mer bestämt i något läger, t.ex. en rosa tight tröja med en svart spindel, eller en grå tuff hoodtröja med en liten hellokitty i svarta solbrillor, så man vet om den är köpt på flick eller pojkavdelningen! Man får vara gränsöverskridande (i vissa samhällsläger?), men själva överskridandet upprätthåller den starka polariseringen.

Men var skulle ni hänga den här skapelsen – Lindex?? 😉

KulturproduktionTshirt2

Applikation på en tröja i utforskande unisexanda: Basket, blommor, spets, pastell, spindelmannenikonen och hellokitty på en och samma gång

Som estetisk skapelse är den inte särskilt vacker, men den fyllde i alla fall sitt syfte till att kicka igång studenterna med vad de ska göra…

Symässigt då? Jo, jag testade applikationssömmen på nya Janome och den var ju helsnygg tyckte jag. Spider-spindeln har jag skrivit ut en mall från nätet, klippt ut, ritat upp på en bit konstläder och sytt på med röd raksöm. Rätt coolt, om man nu vill ha en spindelapplikation någonstans vilket jag kanske inte är jättesugen på 🙂

Applikationssöm

Applikationsstickningen i närbild. Fin tycker jag, se lite ut som broderi.

One thought on “Har sytt i jobbet och testat applikationssöm :-)

  1. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det här inlägget. Men det känns som jag tog det säkra för det osäkra när jag gav systerdottern en rosa prinsessklänning i julklapp 🙂

Kommentera

