Tunika i födelsedagstyg

När jag fyllde år fick jag en generös summa pengar att köpa tyg för i min lokala tygaffär, Tygposten (tack brorsan!). Jag bestämde mig för att jag skulle köpa något för att sy till mig själv. Jag har några resor inbokade framöver, och då känns det alltid bra att packa något nytt. För att få det perfekta mönstret bestämde jag mig för att slakta en favourittröja. Tråkigt kändes det, men den här börjar bli urtvättat och missfärgad. Sladdrig och hemsk egentligen, men jag använder den ändå i brist på annat. Billigt sätt att få ett mönster egentligen:

slaktad tröja Hejdå Lindextröja

Jag har inte riktigt fattat vuxenmönster förut. Men den här tämligen raka tröja är i själva verket insvängd i midjan och utsvängd över rumpan. Skärningen i ärmhålan går ut väldigt mycket. Barnkläder brukar ju vara raka i sidsömmen, men inte damtröjor tydligen. Lätt att variera det här mönstret kommer det bli – olika ringning, olika ärmlängd.

Tröja till mig

Jag i min nya tröja. Foto i sann jag-fotar-mig-själv-estetik enligt modebloggsidealet, eller? 😉

Detalj ärm

Tack Janome-kantbandspressarfot för den enkla kantningen! Här med sneslå i trikå.

Ärligt talat så var det ganska svårt att sträcka kantbandet när jag kantade i halsen. Pilligt att både håll rätt på tyget och kantbandet i pressarfoten, så det blev lite sladdrigt. Men jag samlade ihop tyget till ett ”infällt veck” mitt fram vilket jag tyckte blev en bra detalj. Jag blev så inspirerad att jag genast klippte till ännu en tunika i samma mönster, men den blir i violtyg – fortsättning följer 🙂 Nu åter till jobbet (och då inte syjobbet)!!

3 thoughts on “Tunika i födelsedagstyg

  1. Ping: Tunika #2 och test av pressarfotsfinesser | Klippertill

  2. Ping: Tunika #2 och pressarfotsfinesser | Klippertill

Kommentera

