Det blev en Janome!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter att ha sytt raksöm och sicksack på samma Husqvarna Classic S90 sedan 1987 har jag nu tagit steget – jag har köpt en ny symaskin!!! Så otroligt skoj, men svårt också. Alltid jobbigt att sätta sig in i ny teknik. Jag har i princip sedan jag köpte min första overlock för 1,5 år sedan funderat på om jag också skulle köpa en cover-maskin eller uppdatera min gamla hushållsmaskin som inte har någon stretchig söm. Sedan jag beundrat den här fantastiska filmen kände jag att ny hushållsmaskin med bonusen bandkantspressarfot var den bästa vägen framåt.

Jag tog med mig familjen och gick in till Skövde symaskiner och gjorde en snabb affär (för något annat är inte möjligt i detta sällskap). Jag hann i alla fall säga att jag är en av sytokarna på facebook och då fick jag 10% rabatt och dessutom kantbandspressarfoten på köpet!! Kul kul.

Jag gillar inte att öva på provlappar utan det ska bli något, om det nu blir något. Så jag sydde två förkläden till att börja med.

Material: Band från stoff och stil som jag fick i födelsedagspresent, snedslå i bomull från loppis, tyg från IKEA som jag fått av en kompis när hon flyttstädade.

Mönster: Ritat av ett från Åhléns till lillebrors och klippt på fri hand till storasyster.

Bandkantspressarfoten får fem saxar av fem från klippertill! Världens roligaste mojäng. Nu återstår att testa den på stretchiga tyger också.

(Om någon läser detta som vill testa bandkantningspressarfoten och inte får ordning på sömmens placering, något jag hade problem med, så notera att man kan flytta nålen i sidled och ställa in så den hamnar perfekt i kanten av kantbandet!)

One thought on “Det blev en Janome!

Kommentera

