Pyjamas till mig!

Jag gjorde det – sydde fyra pyjamasar på en vecka! Far-son har ju redan visat upp sina matchade. Jag och dottern får nu också hyfsat matchade. Det är ett sånt där tyg jag inte vet vad det heter, supermjukt (och lite tungt?). Samma färger men inte samma mönster. Och så vågig rullfåll istället för fållar. Det var slut på resår i lådorna, så jag chansade att det skulle räcka med så kallad trosresår i midjan, och det gjorde det!

Det blev precis som jag ville, nästan i alla fall. Shorts som är jättelåga i grenen (hade gärna kunnat vara längre om tyget räckt) och en tröja som sitter löst. Men printen på tyget är verkligen knepigt. Hur tänkte de? Blommigheten varierar på bredden, så för att få ”mönstrigheten” att synas på tröjan så trotsade jag trådriktningen och klippte på fel håll. Det funkar nog såhär med, fast stretchen primärt är på längden nu.

PyjamasNr4

Svårfotograferad pyjamas

Material: Billig på Tygposten

Mönster: Frihandsklippning! Jag använder linjal för att få det att stämma i ärm-axel-sömmarna och så mäter jag bredd och längd på olika plagg som jag tycker passar. Funkar när det är till sig själv man syr, och när man syr nattplagg som inte behöver sitta tight.

 

Kommentera

