Veckans andra pyjamas

Det är pyjamastema i klippertills syverkstad! Näst i tur på ny pyjamas var min dotter som haft en i stl 90 från Lingon och Blåbär i 1,5 år nu. Det är ganska otroligt för att vara ett klädesplagg till ett växande barn (som nu brukar dra 110 i storlek)! Fantastisk modell och kvalitet.

PyjamasM

Material: Hjärttyget har min dotter själv valt på Tygposten! (Kul med något som inte är de gamla vanliga barntrikåerna, och billigt också!) Men jag min klant har – för jag vet inte vilken gång i ordningen – köpt för lite tyg. Jag har liksom inte fått in att om tyget inte är på 1,70 bredd så får man inte ut allt man tänkt på bredden och måste därför köpa dubbelt så mycket! Men lyckligtvis så passade det gröna kjoltyget jag köpt ganska ok och fick skarvas in. För att få det att hänga ihop är det en applikation från hjärttyget på tröjan.

Mönster: Nej, klippt på fri hand. Jag har mätt på den gamla pyjamasen och lagt till rejält här och där. Den här kommer också räcka länge. Som på originalet är det rullfåll på benslut, ärmar och på tröjan. Minns inte riktigt hur man gör på overlocken, men jag sänkte diffen och sträckte tyget och sydde med rullfållsinställningar i övrigt.

Nästa steg blir att sy en sån här pyjamas till mig själv – verkar otroligt mysigt med sådana där löst sittande pyjamasbyxor.

 

2 thoughts on “Veckans andra pyjamas

  1. Ping: Pyjamas till mig! | Klippertill

  2. Ping: En t-shirt! | Klippertill

Kommentera

