Ännu ett set till lillen

randigt_jeanssetTröja och jeans i stl 86/92

Mycket nya tyger som sagt, och lite gamla. Det randiga tyget köpte jag nyss efter att nogsamt ha känt på alla tyger på Tygposten. Det är kul med en massa mönster (giraffer, bilar, mumier – allt vad det är), men randigt kan man liksom aldrig tröttna på. Dessutom har kvaliteten på Ernst randiga trikå visat sig underbar. Mjuk och står sig i tvätten.

Denimtyget är också från Tygposten och det har jag tidigare sytt jeans av till min dotter i samma modell och mönstret är från sykurser.se. Nu har de alltså syskonmatchade jeans, kul 🙂 Jag sydde jeansen på overlocken och sedan sydde jag ned sömnsmånen med tvillingnål och röd tråd. På alla sömmar utom inre bensömmen. Det blev snyggt tyckte jag.

Men tyvärr har jag gjort samma misstag som med det här mönstret sist jag använde det. Misstagit mig på storleken! Mönstret är för collegetyg och när man byter till vävt tyg utan stretch blir det för trångt! Jag ska sprätta en bit i sidsömmen bredvid fickan och sy i en kil med muddväv. Det gjorde jag på tösens jeans och det blev både snyggt och praktiskt. Men urtråkigt att sprätta i ett nysytt plagg!

Material: Tygposten

Mönster: Sykurser för byxorna (med mudd i midja och benslut, besparing bak och fickor), tröja är något förenklat ur Ottobre.

 

2 thoughts on “Ännu ett set till lillen

Kommentera

