På pricken

PrickigajackanTröja med blixtlås!

Det här med sömnaden… det är ju så mycket mer än klädproduktionen. Jag har en moster som är väldigt trädgårdsintresserad, och hon kan visa runt i sin vackra trädgård och peka ut olika rosenbuskar som är köpta vid olika tillfällen i syfte att rädda olika dystra helger. Är det lite deppigt kan man alltid plantera en ros. Så sant. Så är det med syprojekt också. Det är verkligen inte så att garderoberna här hemma gapar tomma, men ibland stiger frustrationen över något i livet som inte går att lösa, och då kan jag börja se mig om i tyghyllorna och bläddra i mönstertidningarna och så kommer jag på ett projekt – som går att lösa – och så sätter jag igång. Detta är en otroligt bra medicin! Helst ska man starta något extra svårt så man kan få känna sig extra nöjd efteråt. Men det är i sådana lägen det kan bli extremt förödande om man t.ex. tänkt att ge sig på en riktig liten jacka med blixtlås, och man hittar ett i bra färg och rätt längd – så där bara, hemma i sybehörslådan! – och så syr man i det och det blir varken bubbligt eller fult – och så går inte blixtlåseländet att öppna!! For your information: Det finns blixtlås som är stängda i ena änden, och så finns det de som är öppna i båda ändar. De senare är de man kan ha till jackor! Och nästa visa lärdom: Det är helt rätt att spara varenda liten textilrelaterad pryttel till sybehörslådan, för det kan vara just den prytteln som räddar ett projekt som håller på att gå i stå. I det här fallet slet jag fram en trasig Helly-Hansen regnjacka och sprättade bort blixtlåset (efter att först att sprättat bort det eländiga stängda blixtlåset från jackan), klippte till blixtlåset i lagom längd (det går bra att klippa av dem), och sydde på det. Och – nu kommer upplösningen – det blev faktiskt helt perfekt! Helgen är räddad 🙂

Material: Återvunnet blixtlås, rödprickigt tyg i obeskrivligt material från Mjuka tyger. Jag vet inte vad det kallas. Det är som en slags mjuk college, lite tjockare och lite stadigare. Jag köpte det billigt på deras rea, 70 kr/m tror jag. Muddväv från Hem&Hobby tror jag.

Mönster: Kjolen är klippt av det tyg som blev över när jag gjort jackan. Jag försökte få ut så mycket som möjligt, och det blev två rektanglar. Först rynkade jag den längre och smalare rektangeln med två rynktrådar och overlockade fast den i den korta rektangeln. Sedan sydda jag ihop ändarna på de två våderna. Till sist en mudd i midjan som är lite kortare än den övre våden. Nedtill ska det bli en rullfåll, men jag väntar på att Hjälpertill (min man) ska trä om maskinen. Jackan är sydd efter samma princip som den här, dvs. ett ottobremönster som jag delat framstycket på och ändrat luvan till krage. Jag har noterat att det vanligaste är att blixtlåset går upp över hela kragen på den här typen av mönster, men jag tycker det här blir lite extra gulligt på något sätt. Jag gillar kragar på barnkläder. Det känns festligt.

Prickigt setJulprickigt set i rött och marinblått. (Notera julgardinerna i musikrummet! De är av rött linnetyg med påsydda discobollar. Något jag sydde i forntiden – långt innan bloggen. Innan bloggar fanns över huvud taget faktiskt :-))

 

 

2 thoughts on “På pricken

Kommentera

