Mera barnpyssel – julklappstips

BroderikuddeBroderad kudde, sydd av min duktiga tjej

Som sagt, jag vurmar storligen för pyssel, för stora och små! Broderi (eller sticka som min dotter kallar det) är något som är kul och dessutom känns meningsfullt. Speciellt som vi kom på att man ju faktiskt kan gå vidare med sitt broderi genom att sy något av det. Här blev det en kudde med baksida i annat tyg och lite kuddstoppning inuti.

Material: Sånt där rutigt tyg, vet inte vart man köper det, jag har fått ärva det… Vanligt stickgarn till hjärtat, två olika gröna färger. Baksidan är ett rutigt bomullstyg i kraftigt material.

Mönster: Hjärtat har jag ritat på fri hand som ett mönster att sy efter, men visst kan man köra lite fritt broderi också om man tycker det är kul! Sedan kommer roliga moment att göra själv för en 3,5-åring: lägg tygbiten på en annan tygbit och rita av. Klipp efter linjen. Nåla räta mot räta. Sy raksöm på symaskin (här kan det behövas lite hjälp) på 3 av 4 sidor. Vräng. Stoppa i stoppning. Sy ihop. Vad blev det? Nja, vägen är målet, men kanske kan man ha det som kudde till en nalle, nåldyna till mamma?? applikation på en väska? Julklappstips!! (Och Hanna, om du läser detta, skönt med ett pyssel som inte behöver stå framme och ‘skräpa’ som t.ex. alla uppklistrade höstlöv och muminhus av toarullar…;-))

 

3 thoughts on “Mera barnpyssel – julklappstips

  1. Hej ! jag tänkte fråga dig om jag skulle kunna få lite hjälp av dig. Jag har beställt nummret 1/2012 av ottobree och skulle nu sy bodyn nummer 7. Men jag är inte så duktig så vart besviken då det inte fanns beskrivning med tex bilder hur man gör steg för steg. Nu chansar jag bara men du tror inte att du skulle kunna göra nått inlägg hur du går tillväga och förklara vad olika uttryck betyder också. Ifall du inom en snar framtid tänkte sy en body. Vore jättesnällt i sådana fall. Mvh Lotta

Kommentera

