Syskonmatchning i julgransgrönt och snögubbevitt

syskonmatchadeFörsök till syskonfotografering.. alla som försökt vet hur svårt det är, dvs. omöjligt

Det här sömnadsprojektet har jag ruvat på länge. För en tid sedan var det en drive med mycket rea i tygshoppar på internet, och då blev jag sugen på att köpa något sånt där sagoaktigt supermönstrat tyg som man ser mycket på sybloggar. Det här kommer från mjukatyger. Jag såg framför mig en skjorta till min pojk och en klänning till min tjej, i någon form. Lyckligtvis fanns det en trikåskjorta som mönster i senaste Ottobre (6/2012) och klänningsmönster har jag inspirerats av den här klänningen som är från 60-talet, omsorgsfullt sparad av min mamma!

klänningsextiotalsmodell Tunika a la 60-tal

Det är framförallt kragen jag tycker är så gullig. Det är inte mycket kragar på barntrikåkläder, men det är lätt att sy (eller i alla fall ganska, jag improviserar än så länge, men snart får jag nog till det) och det blir lite extra tycker jag.

kragedetalj

Krage med ett spetsband i kanten, annars är det dubbelt tyg och vliseline emellan samt kantband av muddväv

Jag beställde det här tyget ihop med ett grönt collegetyg för att sy något käckt att ha till, problemet (nackdel med att köpa på internet) var att de gröna färgerna inte alls matchade, så jag fick traska iväg till Tygposten och köpa andra matchande tyger. Till lilla skjortan blev det velourtights och till den korta tunikan blev det både tröja och tights i den otippade färgen senapsgult. Och för att göra det setet lite roligare, när det inte används till klänningen, gjorde jag en applikation med lite resttyger av velour. Jättesnyggt tänkte jag att det skulle bli, men i ärlighetens namn blev det nog bara ganska 🙂 Hur som helst, allt klär en skönhet!

körsbärssetlive

Tights och tröja med mönster ur Ottobre 6/2012

Nu är kläderna invigda under vår festliga luciahelg med först besök på advents- och luciakonsert med musikskolans och kyrkans körer i Helenakyrkan ena dagen och sedan andra dagen lucia-event på dagis med uppträdande på julmarknad och sedan härligt glöggmingel hos en av familjerna i vårt suveräna familjekooperativ.

Material: Mjuka tyger och Tygposten.

Mönster: Tröja och tights stl 104 och tights och skjorta stl 86 från Ottobre 6/2012 och klänning avritat av gammal 60-talstunika, troligen köpt till min storasyster en gång i tiden.

decembersetHär är kläderna innan knapparna är ditsatta

 

 

 

 

One thought on “Syskonmatchning i julgransgrönt och snögubbevitt

  1. Ping: Syskonmatchning Hans och Greta | Klippertill

Kommentera

