Äntligen färdig väst!

Ylleväst Present till min mamma

Material: Rosa ulltyg och brunt fodertyg från Tygposten, brunt dekorband från gömmorna, brun snedslå från Bibbis textil.

Mönster: Det började med ett mönster för väst till dam från sykurser.se men det slutade med en tummetott… nästan i alla fall. Ojoj, det här är ett av mina segaste syprojekt någonsin. Min mamma fick västen i födelsedagspresent i början på oktober. Jag hade utgått från ett mönster som var för krossad velour, ett material jag dissade. Jag tog istället det här, som jag tyckte, fina ulltyget. Aldrig sytt i ull förut så det var en ny (trevlig) erfarenhet. I mönstret så fanns den här linjen på framsidan som jag tyckte var snygg. Jag tyckte inte det behövdes något foder till ullvästen först, så jag sydde istället på ett spetsband utmed den linjen där fodertyget skulle ligga på framsidan. Och det blev inte snyggt. Min mamma tyckte västen såg ålderdomlig ut, vilket jag förstod. Så jag tog tillbaka den och sprättade bort bandet, gjorde ärmhålen större och fodrade den, samt trixade på det här tyget på framsidan. Usch för att börja om. Men nu är det äntligen klart och jag tycker hon blev jättefin i västen!

 

Kommentera

