Klippertill testar höstpyssel!

I hösttider blir det mycket pyssel. Liksom alla andra tider på året. Men kanske särskilt i omställningen mellan sommartid och vintertid….(gäsp). Såhär såg det ut i vårt kök i veckan… vid 7 snåret på morgonen. Vi som pysslar: Matilda 3,5, Johannes, 1, Cecilia 36 (alt Johan 37).

Här kommer vår samlade erfarenhet. (Och nej, det här inlägget handlar inte om sömnad över huvud taget, men det delas ut saxar :-)).

1. Pressa löv och klistra på papperFörsta tillfället: Ta med en hink och gå ut i naturen. Samla fina löv men även andra intressanta fynd. Lägg mellan två smörpapper/bakplåtspapper och under några tunga böcker. Låt gå några dagar.

Andra tillfället: Ta fram papper (kolla vad snyggt det blev med svart papper!) och ett riktigt bra klister (limstift lättast för små barn). Vi testade även lite blandteknik med att blanda riktiga löv med löv utklippta i silkespapper (rött och guldfärgat) samt att måla med vattenfärg också.

Behållning: Stort intresse från alla. Lövplockningsmomentet passar alla. Ta med en hink på promenad är kanske det bästa och viktigaste tipset. Klistermomentet kan vara bra att ta när 1-åringen sover. Slutbetyget blir 5 av 5 saxar. Minsta lika roligt som det låter :-). (Eventuell nackdel är att det blir lite skräpigt.)

2. Gör ditt eget muminhus 

Toarullar, papper att rulla om och klistra på. Tuschpennor att rita med. Taket tillverkas av en cirkel som man klipper ett jack i. Rulla ihop lite lätt och fäst. (Här ligger de bara löst på.) Pysslet utvecklades till att också omfatta lite mumintroll, hundar, ett äppleträd, en pool mm.

Behållning: Lätt och roligt för alla utom för 1-åringen som inte får ha saxen… Det här har jag inte testat själv, men min man sätter 4+ av 5 saxar. Det som drar ner är är att det är lite många moment som kräver hjälp av en vuxen (formpassa pappret till rullen t.ex.).

3. Gör ett eget akvarium

Måla en fisk på ett papper. Klipp ut den. Mät upp en lagom lång snörstump. Tejpa fast den på baksidan av fisken och sedan i toppen på en tom kartong. Utveckling: Måla en havsfond och klistra på botten av kartongen. Lägg in riktiga stenar och annan inredning i akvariet. Rita ett mumintroll som dyker efter en skatt i guldpapper…

Behållning: Inget som helst för 1-åringen, men för 3-åringen kan man räkna med 3 timmar full sysselsättning och i princip allt går att göra helt själv. Ett tips i tipset – fortsätt med att rita sköldpaddor och krabbor, och, inte minst, sök på akvariefiskar på Youtube! 5 av 5 saxar. Helt suveränt pyssel! (Här hade jag en gammal leksakskartong som hade plast på framsidan, men annars kan man sätta för gladpack.) (Pysslet har jag en gång lärt mig av min moster när jag själv var liten.)

4. Gör ett ljusarrangemang

Kolla i hinken från promenaden igen… och leta dessutom upp ett blomfat, lekakulor (eller sten?) och blockljus. Lägg upp på fatet tillsammans med något fint, här tallkottar och tallbarr. Maximalt enkelt och maximalt mysigt.

Behållning: 5 av 5 saxar skulle jag säga, men intresset från barnen var verkligen lågt, så ur familjesynpunkt kanske det blir… säg 4 saxar.

Sammanfattning: Alla pyssel är i stort sätt toppenpyssel. Sammanfattningen är väl att låta saxen och limmet ligga framme på köksbordet hela hösten, men inte för nära bordskanten…

Jag länkar till Klockarbarns fantastiska återbruksutmaning. Här har jag återbrukat toarullar och diverse. Följ länken och läs om andra häftiga grejer i återvinningens pysseltecken.

6 thoughts on “Klippertill testar höstpyssel!

  1. Mycket fina pysseltips, sonen blev speciellt intresserad av muminhuset och akvariet! Mamman ljusarrangemanget (har varit inne på det själv, men så ska man komma ut i skogen också!)

  2. Underbart!!! Nu vill jag att du kommer med ett riktigt finfint tips på var man gör av alla pyssel..både de som gjorts på skola / dagis samt de hemgjorda!! DET skulle jag behöva experthjälp med…Alltså typen skokartong med utklippta fönster och dörr som går att öppna stänga, målning med flagnande paljetter och sist men inte minst toalettrullar men eller utan ögon och flörtkula.? Jag vill inte verka negativ. För det är jag INTE. Bara lite trött.. Tips!!!

  3. Ping: Att pyssla med en 1,5-2-åring | Klippertill

Kommentera

