Small men inte smal

Muddkjol och tröja till mig själv

Jag är storleks- och stilmässigt i ett ingenmansland just nu när det gäller kläder. Utvakad småbarnsmamma och stressad forskare i ett. Vilken härlig kombo 🙂 Även om jag skulle ha tid att gå i en klädaffär så vet jag inte vart jag ska gå. Inte VeroModa och heller inte Gudrun Sjödén. Jag har faktiskt inte köpt ett enda klädesplagg i höst vilket är väldigt ovanligt för mig. Jag kör en mindre angenäm blandning av gamla gravidkläder som sitter skönt men känslomässigt känns fel, och gamla kläder från innan gravidtiden som känns omoderna och inte sitter skönt. Men nu när min lille prins fyller 1 år och faktiskt har sovit 2 hela nätter (första gången sedan i julas), så vore det väl dags att försöka snygga upp sig lite. Jag har sytt plagget alla kvinnor borde sy sig – en muddkjol! 😉 Det kan inte vara mer bekvämt! Hör av er om ni vill ha hjälp att få en uppsydd 🙂

Material: Tyget som jag tycker ser vävt och rejält ut är faktiskt något slags stretchigt mjukt trikåtyg som jag hittade på Tygposten för endast 50 kr metern! Jag tänkte att det kanske var skräpkvalité, men efter tvätt och torktumling såg det exakt ut som nyköpt. Verkar lovande. Tröjan är i någon märklig syntet och det var ett misstag. Snygg färg, men inte materialet. Gråmelerad muddväv i midjan från Tygposten.

Mönster: Tröjan helt på fri hand. Kjolen är samma som den här och den här. Mät höften på bredaste stället, dela måttet i 4. Klipp fyra våder med detta mått upptill och utnyttja tygets bredd nertill så den blir lätt utställd. Sy ihop våderna. Sy på en mudd (den här gången har jag gjort den dubbelvikt och ca 15 cm lång. Klart.

3 thoughts on “Small men inte smal

  1. Grattis till två nätters sömn!! Och du…jag behöver muddkjol efter 6 år och många hela sömnnätter! Vad ska jag skylla på? Jag skyller på vädret – som en äkta svensk!!:-)
    Ps: Du är så snygg!

  2. Hur bra som helst med din muddkjol. Just nu syr jag svarta långbyxor. Blev så irriterad på alla jag provat i affärer – obekväma. Så nu så 🙂
    Häls Anette

Kommentera

