Babykläder på babylocken

 Present till 8-veckors-bebis

Äntligen en liten bebis som har fötts så man får glädjen att sy små kläder. Lite långsökt kanske, men det är en av våra vänliga grannar som har fått ett barnbarn. Jag har sett den nyblivna mamman promenera förbi på grusvägen utanför vårt fönster med barnvagnen och känt att jag gärna ville sy något till dem. Dels för att få gå in i känslan av glädje och förväntan över en nyfödd (som var en väldigt aktuell känsla här för ett år sedan…), dels för att jag känner den här mamman pyttelite då jag haft henne som i elev när jag jobbade i skolan för en massa år sedan, och dels för att den nyblivna mormodern ‘presentade’ min lille son med ett par suveräna jeans som han numera har på sig så gott som varje dag.

Symässigt är den stora revolutionen med det här settet SNEDSLÅ I TRIKÅ. Hallå, varför har ingen sagt något förut?? Det var ju superpraktiskt och lättanvänt. Speciellt på en body som är ganska krävande att kanta. Jag sydde exakt som vanligt, overlockade fast bandet och sedan sydde en söm med tvillingnål, men skillnaden (mot muddväv som jag brukar ha annars) var att man slapp skevt klippta remsor, osäkerheten i hur mycket man behöver sträcka mudden och det kritiska momentet när det ska klippas bort ”överflödigt tyg” efter man har stickat ner. Det här bandet är inköpt av misstag när jag skickade min man (hjälpertill) till tygaffären för att köpa band till omlottröjor. Men nu kom det ju verkligen till glädje ändå!

Material: Velour från Stoff och stil och rött klövertyg från Tygposten (Ernst textil). Bitar jag hade liggande.

Mönster: Både body och byxor är tillklippta efter mönster ur Ottobre 1/2012, ett suveränt babynummer från den tidningen! Det är stl 68 på båda. Byxmönstret är väldigt lustigt, det är bara två stycken, ett helt för båda benen och sedan en bit för rumpan. Jag fattar själv knappt hur det är konstruerat. Jag sydde hela byxan uteslutande med flatlocksöm. Sprundet i bodyn är det så kallade ”snabbsprundet” som jag läst mig till på KokaLal’s blogg (se länk till höger).

 Baksidan av de lustiga brallorna med en bred kil i rumpan, i övrigt tillklippta i ett enda stycke.

 

6 thoughts on “Babykläder på babylocken

  1. Kära Cecilia! Nu snubblade jag äntligen in på din blogg. Tack för att du är så inspirerande. Stella växer så det knakar, och är redan efter 3 ½ månad 64 cm och kan äntligen bära dina mysiga kläder. Stort tack! Hoppas vi ses i Övertorp i jul. Kram!

  2. Hejsan!
    Jag har en sy-fråga som jag verkligen inte lyckats hitta någon lösning på. Därför skriver jag till dig. Hoppas du orkar ta dig an mitt problem. Isf är jag dig evigt tacksam!

    Jag är ganska nybörjare på att sy. Har börjat så smått med bebiskläder när jag fick min bebis i december. Jag har alltid tyckt att små byxor med kil på rumpan är så gulligt!!!!
    Så jag har försökt mig på det. Jag beställde hem tidningen med samma mönster som du hade utgått ifrån ottobre 1/2012 men jag lyckades ju få den på engelska! Har verkligen försökt. Suttit med ordbok och översatt ord för ord. men det är så svårt.
    Jag ha lyckats få till alla tyg stycken rätt. Jag har en overlock symaskin och en vanlig.

    Problemet som jag inte lyckas lösa är i grenet på byxan där kilen ska sys ihop med byxbenet. det blir liksom tre tygbitar som ska sys ihop. Hur gör man det? Vilken del syr man först?

    SUPER SNÄLLT om du skulle vilja svara. hade varit så roligt att få ihop det.

    /MY

Kommentera

