Klippertill hissar och dissar trosresårsömmar

Japp, då har även jag sträckt mig ända till underklädssömnad. Det var verkligen roligt. Perfekt sätt att använda upp små bitar av tyger! Fort gick det också. Tänk när man väl fått rätt kläm på mönstret och man aldrig mer kommer sakna exakt de trosor man vill ha. Nu är jag inte där än, men jag har i alla fall testat. Om kantning med trosresår kan man läsa här på Syfrökens blogg, och trostutorial finns här på Vindlings blogg. Jag har gjort min egen variant. Kanske gör jag en noggrannare beskrivning när jag fått till det bättre.

 Första försöket: Barntrosor. Till nästa gång: Inte dra i resåren runt benen såhär mycket. Dock satt de faktiskt helt perfekt, så det här mönstret står sig till fler par. Andra försöket: Vuxentrosor. Helt ok, men till nästa gång: En högre modell skulle sitta mycket bättre. Och tyvärr tog resåren retligt nog slut så det inte räckte till att göra klart.

Material: Molntyg (Ernst textil), ett återbrukat nattlinne i finaste ribbmaterial, till grenfoder återbruk av vit t-shirt, trosresår från Åhléns.

Mönster: Egna.

Sömmar: Jag testade att overlocka fast räta mot räta och sticka ner med en smal sicksack (benen på barntrosorna), overlocka fast utan att sticka ner (midjan på vuxentrosorna) och att sy fast resåren med en flatlocksöm (midjan på barntrosorna och benen på vuxentrosorna). Jag tyckte det blev klumpigt att sticka ner sömmen. Flatlockvarianten blev bäst.

One thought on “Klippertill hissar och dissar trosresårsömmar

Kommentera

