Till minne av syslöjdsfröken Maj

Detta bildspel kräver JavaScript.

Broderimärkta fingervantar

Jo, jag erkänner: Det är svår ‘jag-är-pyssel-tokig-varning’ på det här. Men jag har köpt vantar på Coop, två för 39 kr, och sedan (försökt) märka dem genom att brodera initialer. Det var dock inte så himla lätt att få det snyggt, så på nästa par vantar broderade jag två hjärtan istället. Jag har här visat upp hela mitt broderiregister, som jag en gång lärt mig av syslöjdsfröken Maj på Ormstaskolan i Vallentuna. Om hon kunde se mig nu 🙂 Det är stjälkstygn och kedjestygn och så några improviserade stygn. Förresten kan det vara så att det här med kedjestygn har jag lärt mig av min mamma. I varje fall har jag stulit idén av henne. Jag ville själv så gärna ha ”något med tryck” och gärna något med rosa tryck när jag var liten (1980-tal). Och när jag fått ett par nya mörkblåa sockar en gång så nästan grät jag. Men då tog mamma så käckt fram det rosaskimrande broderigarnet och broderade dit ett tryck. Vilken bra och underskattad idé, så före, men ändå efter sin tid!

I alla fall, om man är lite mer slängd inom broderi är ju detta en jättekul grej! Man kanske skulle kunna brodera små roliga gubbar på fingrarna? Min dotter, som lätt ska hitta sina vantar på dagis tänker jag, provade dem på en utflykt idag. När vi satt i bilen så pratade hon med M:et och W:et och rätt som de var fick vi höra: ”M:et och W:et vill att vi ska sätta på Michel Jackson”. Ok, då fick vi göra det. 🙂

Till dig bloggläsare som själv vill prova detta kan jag rekommendera att sträcka tyget ordentligt medan man syr i det. Jag använde en gammal mobiltelefon och stoppade in i vanten. (Den som håller i nålen på bilden är min man och hängivna partner till klipper-till, vi kan kalla honom hjälper-till, för det är alltid han som trär och trär om symaskinen!)

Kommentera

