En nallekofta

Vad kan väl vara bättre, en fredagskväll när man känner att allt har gått fel under en hel dag, än att rädda upp situationen genom att sy något i fleece 😉 Det man syr i fleece blir nästan alltid bra.

 Nallekofta med nalledregglis, helt utan mönsterpassning

Material: Det här tyget har min man valt. Innan bloggens uppstart sydde jag ett gäng med fleecefodrade namnfiltar till nyfödda bebisar. Det här tyget köptes till min mans kollegas barn. Gulligt måste jag tillstå. Jag har sedan mina senaste omlottröjor hittat riktiga omlottröjsband i trikå, på Åhléns i Göteborg. Ojojoj, det är en historia i sig. Jag har i veckan jobbat ovanligt mycket, och stressat mycket, och sovit lite. Och plötsligt stod jag på centralstationen i Göteborg och insåg att jag hade 35 minuter över. Jag funderade på om jag bara skulle sitta ner på en bänk och öva mig på mindfulness, eller om jag skulle gå in i Nordstan och leta lite sybehör. Jag valde det senare och hittade de här banden, och så trosresår. Det som alla säger ska vara så bra. Får se om jag kommer hinna prova att sy något med dem i helgen.

Mönster: Mitt nyritade omlottmönster med raglanärm i stl 86. Jag la i och för sig till lite extra vidd i ryggen eftersom det ska vara en utan-på-tröja. Jag gjorde också något jag tyckte var lite fiffigt, jag fodrade ärmarna med blankt fodertyg för att tröjan ska gå lättare att ta på.

 Grått fodertyg i ärmen. Jag började med att sy ihop ärmen och foderärmen i nederkant räta mot räta. Jag sydde sedan en stickning, och på det sättet behövdes sedan ingen mudd eller fåll på ärmen.

One thought on “En nallekofta

Kommentera

