Tillägnat min föräldragrupp på facebook

Två omlottröjor som på beställning till en liten kille som ska operera sitt hjärta

De här tröjorna har en som jag tycker starkt historia. Jag älskar ju att sy, så mycket att jag nästan har svårt att förstå det själv. Det kan ibland kännas långsökt att hitta meningen med det. Varför går man in så mycket för något? Som inte ens är ens jobb och som man inte tjänar något på direkt, mer än i tillfredsställelsen över saker man tycker blir fint?

Jag har i princip tre dominerande poster i mitt liv just nu, förutom familjen. Det är jobbet (alltid centralt för mig), sömnaden och min föräldragrupp på facebook. Det kan låta fånigt, men så är det. En facebookgrupp med ca 58 mammor och 2 pappor som delat allt, in i minsta detalj, sedan vi började vänta våra bebisar födda i oktober 2011. Alltså ca 1,5 år nu. Dagliga rapporter om krämpor, hur nätterna gått, hur många tänder som kommit, hur relationer utvecklas, var det ska firas jul, vilka nappflaskor som är bäst, hur det känns att… ja – allt! Allt detta har gjort att jag utvecklat en stark känsla för dessa i övrigt anonyma människor som jag aldrig har och troligtvis aldrig kommer att träffa i ‘verkliga’ livet. En dag skriver en mamma till en liten pojk som snart ska opereras och få ligga på sjukhus under en lång tid, att hon önskar att det fanns omlottröjor att köpa i stl 80-86. Sådana man brukar ha på små nyfödda som man inte vill dra något över huvudet på. Sådana skulle hon vilja ha när pojken har opererats. DÄR kände jag plötsligt att jag kunde hjälpa till. Jag frågade om jag fick försöka sy. Det uppfattades nog som ett skämt, men jag skrev och bad om mått och sedan grävde jag i tyglådan och sydde ihop dessa som nu postats och skickats ut till en adress i Sveriges avlånga land. Så otippat. Sådant som aldrig hade hänt före internet. För att förstå hur jag skulle få till tröjorna läste jag förstås på min favoritblogg (Brallan syr), där det dyker upp en och annan omlottröja, på andra bloggar, och så la jag upp en bild på en halvfärdig tröja i min andra facebookgrupp (Vi sytokar) och frågade hur jag skulle göra med knytband och kantning. Tack alla okända snälla och engagerade människor som hjälper till!

Material: Svamptröjan har tyger från Tygposten (Ernst textil) och den randiga är stuvtyg från Stoff och stil som jag köpte i Luleå i somras.

Mönster: Svamptröjan har jag gjort om från en vanlig t-shirt i Ottobre. Jag tyckte den blev för vid i halsen och dessutom lyckades jag ha fel inställning på diffen (berodde nog på att någon liten hade kommit åt spaken), så svampbiten blev vågig när jag kantat den. Trist. Jag ville göra ett nytt försök och ritade då ett helt eget mönster med raglan. För att undvika så mycket kantning tog jag till rejält med sömsmånder så att jag kunde fålla med tvillingnål runt om och även i fram. Detta mönster tror jag blev riktigt bra, men jag har ju inte sett den på (än, det är mycket möjligt att det dyker upp en bild i facebookgruppen). Nu hoppas och tror jag på en lyckosam operation! Och känner mig tacksam och glad för min dyra men prisvärda symaskin!

8 thoughts on “Tillägnat min föräldragrupp på facebook

  1. Blev väldigt berörd av din historia. Tröjorna är jätte fina! Är övertygad om att de kommer att bli favoriter, precis som ”svampisarna” här hemma:) Skulle du bli galen av längtan efter att sy en gravidkjol till, så vet du ju en som blir överlycklig. Har tyvärr inte varit i den affär du rekommenderade ännu, men jag hoppas på tillfälle snart. Kram!!!

  2. Ping: En nallekofta | Klippertill

  3. Det kan ju inte annat är fylla dessa föräldrar med stor , stor värme att du gjort detta…Du gjorde det ju av din godhet – som Emil säger!

  4. Ping: Mera facebookkärlek | Klippertill

Kommentera

