En födelsdagshelg

Nu har det inte blivit något blogginlägg på några dagar, för det har varit fullt upp med (a) att sy och samtidigt hemlighålla en födelsedagspresent till min man som fyllde år i fredags, (b) fira en gammal kollega och en beprövad sömmerska. Den senare fick en månads prenumeration på sykurser som jag själv haft sådan glädje av, och samtidigt (tillklippt) tyg till en vändbar väska som kom-i-gång-inspiration. Det tyget har jag ingen bild på, däremot på presenten som jag sydde till min man.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 Specialsydd pyjamas i specialstorlek

Material: Grå trikå och randig muddväv från Tygposten. Applikation i resttyger, velour.

Mönster: Tillklippt mer eller mindre på fri hand. Det ska passa en mycket slank man som är nära 2 meter lång. Denna man har aldrig haft en pyjamas som passar! Utbudet av pyjamaser till karlar är verkligen katastrofalt, så att ha lärt sig att sy en egen måttanpassad är verkligen suveränt. Man måste annars köpa en XL eller kanske XXL för att få den att räcka till på längden, och då sitter den som ett tält på bredden. Den här blev perfekt 🙂

Pyjamasen var grå och stilren med v-ringad tröja tills precis det sista, då kände jag att den behövde piffas upp med något. Och halvt på skoj lät jag mig inspireras av solnedgången i form av den här käcka låten http://www.svt.se/2.52851/1.1784867/utskriftsvanligt_format. Lite töntigt men ändå roligt.

2 thoughts on “En födelsdagshelg

Kommentera

