Gravidkjol

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag poserandes med en kudde! 🙂

Åh, om jag haft en overlock när jag var gravid – som jag skulle sytt gravidkläder! Det var ju LÄTT, BILLIGT och PRAKTISKT! Nu fick jag anledningen att prova efter att en jag känner gav det glädjande beskedet att hon väntade barn och att hon sökte lämpliga kläder. Hon hade tydligen retat runt efter en enkel trikåkjol med mudd utan att hitta någon bra. Vi tog lite mått och åkte till Tygposten i Skövde, köpte 50 cm trikå för 85 kr/m och 60 cm mudd för ca 70 kr/m. Sedan fick jag tänka lite, men när jag väl började sy gick det snabbt.

Mönster: Improviserat. Men lite samma princip som jag har beskrivit här. Fyra våder och en volang som är rynkad (dock för lite, där har vi det sämsta med kjolen, tyget räckte inte till längre och därmed mer rynk) och fållad med rullfåll på overlocken. Mudden är inte dubbelvikt, utan den får man vika själv så att säga. På det viset blir den användbar ända in på förlossningen. Problemet med muddkläder upplevde jag som gravid var att när magen blev för stor så halkade mudden av magen hela tiden. Det kommer inte hända med den här jättemudden. Dessutom så gissar vi att det blir mer lagom varmt när man går runt och svettas (som man lätt gör) när den vikta mudden blir 2 lager och inte 4 + kanske linne och strumpbyxor som man brukar ha till. Ska verkligen bli spännande att se om den passar nu!

4 thoughts on “Gravidkjol

  1. Ping: Small men inte smal | Klippertill

  2. Ping: BB-kit! | Klippertill

  3. Ping: Sytt till semestern | Klippertill

Kommentera

