Babylocken levererar – en tigerpyjamas

Detta bildspel kräver JavaScript.

Pyjamas i stl 86/92

Jag har utmanat mig själv när det gäller den nya maskinen att lära mig att sy med flera olika typer av sömmar, inte bara 4-trådig overlocksöm som är det vanliga. På den här pyjamasen har jag använt 3-trådig overlock för att sy på halsmudden, annars är det faktiskt uteslutande 3-trådig flatlocksöm. Jag inspirerades av den här beskrivningen av bloggaren Brallan syr. Och den andra inspirationskällan var en helt perfekt pyjamas som min son har fått i present av mormor i februari som han fortfarande kan ha! Snacka om bra modell som räcker så länge. Inte vanligt i bebissammanhang. Nu börjar den dock bli lite liten och jag ville försöka mig på att göra en ny. Istället för att läsa en omöjlig beskrivning i Ottobre ritade jag ihop ett eget mönster genom att mäta på pyjamasen och titta på en tröja i en storlek som jag vet är bra nu. Och sedan chansa lite. Det var lite fix och trix, för förutom kantbandet i halsen skulle det in en dragkedja samt en slags kant som täckte dragkedjan invändigt så att den inte skaver mot kroppen. Denna skulle dessutom täcka toppen av dragkedjan. Jag tittade på Polarn-o-pyret-o´pyjamasen och gjorde liknande. Misstaget var att fuska med att byta till rätt sorts pressarfot – det hade lönat sig!

Grejen med flatlock är att det blir slätt mot kroppen istället för en söm som kan skava. Det var mycket lättare än jag trodde och såg rätt coolt ut också. Därav dessa sömmar på hela pyjamasen. Ärmarna fållade jag till och med på detta sätt, då hamnade dock sömmen på avigsidan, eller hur man nu säger, men det blev dekorativt på sitt sätt.

Material: Ekologiska tigrar från Mjuka tyger. Brun interlock (?) från Tygposten i Skövde. Muddväv till halskanten. Jag ville så gärna få ut något plagg till av detta underbara tyg, men för att vara ärlig så gick det inte. Det fattades kanske 6 cm på bredden. Men då gjorde jag helt sonika så att jag svängde in benen på framstycket och hoppades på det bästa. Inget jag kan rekommendera, men ekonomiskt: För ca 100 kr blev det nu en t-shirt, fickor på ett par byxor och en pyjamas! Av finast tänkbara tyg!

Mönster: Eget, men jag vill inte påstå att jag uppfunnit hjulet. Det kan helt klart finnas likheter med andra pyjamasmönster!

One thought on “Babylocken levererar – en tigerpyjamas

  1. Ping: Massor av trädgårdsarbete… och så en flodhästpyjamas sydd | Klippertill

Kommentera

