Allt kan inte köpas för pengar – men en ny symaskin!

 

Klipps det inte till något i det där syrummet längre, tänker någon kanske. Eller vad händer? Inget, att döma av bloggen. Det är nästan så jag undrar själv.

För en vecka sedan fick jag nog. Jag hade köpt värsta supercoola tygerna på internet (för första gången – det var skrämmande enkelt ;-)) och trixat och fixat med mönster och sytt ihop ett par fina byxor. Men när jag granskar dem noga kan jag inte längre blunda för att: Sömmarna ser verkligen förfärliga ut! Ibland vill man inte låtsas om att man faktiskt inte alls hittat rätt inställningar på trådspänningen, eller att knivarna kanske är slöa, nålen fel, stygnplåten smutsig… you never know. Overlockmaskiner är för mig fortfarande mysterium.  Men så mycket förstår jag som att det inte är rätt när sömmen glipar, det blir hoppstygn osv osv. Inte ett plagg till på detta sätt tänkte jag och tog resolut med mig maskinen in till symaskinsaffären där jag köpte den.

Det blev en speciell shoppinglördag. Först började vi med en snabb tur, trodde vi, till den bästa second hand butiken i Sverige som råkar ligga i Skövde (Gengåvan). Jag tror vi skulle titta på en liten byrå till lekrummet, men ut kom vi med

  • en växasäng
  • en hipp retrobyrå
  • en till hipp retrobyrå i en annan storlek
  • en ganska ful men praktisk pall
  • ett bilgarage, samma som älsklingskusinen har som var en populär leksak när vi var där i somars
  • en fin gammal brioskallra
  • en vävstol som blir en bra julklapp om någon år?
  • en charmigt nött kökssoffa med praktisk förvaring att ha framför kaminen här hemma

Oj, tänker någon kanske nu, det måste blivit dyrt!? Nej, ca 1000 kr och sedan en hemkörningsavgift på det. Motsvarande på IKEA skulle väl kosta sisådär 10 000 kr och på MIO 15 000 kr. Här tjänades det plötsligt en hel del pengar alltså, kan man tänka…

Sedan kommer vi till symaskinsaffären. Där gick jag in för ett år sedan utan att någonsin ha sett en overlock och sa att jag ville ha en sån maskin man kunde sy i trikå på, för det hade jag läst på internet. Svårt handikappad av foglossning och i gigantisk storlek. Nu 11 månader senare hade jag med mig min lille son som kröp hit och dit i affären och ut på gatan. Frisk och fin och glad. Det var något gripande över det. Och över att jag faktiskt blivit så fast i det här med sömnaden. Jag älskar det verkligen. När vi konstaterade att det kanske var läge att skicka maskinen på service kände jag mig helt nedstämd. Ingen symaskin på kanske en månad?? Nä, skulle jag kanske istället… jag som just tjänat så mycket pengar… 😉

…hem och googla och pejla på forum och bloggar. Skulle jag kanske köpa en fruktansvärt mycket bättre maskin, en av märket Babylock? Jag är inte den första som kommer på idén. Kolla här på facebook:

”Jag vet ingen som ångrar sin baby”

”Babylocken är fantastisk! Krånglar aldrig!

”Babyn är miljoooooner gånger bättre”

Det är nu eller aldrig. Efter servicen ska den gamla maskinen säljas och inom några få dagar ska jag hämta en sprillans ny supermaskin. Oj vad kul det ska bli! 🙂 Hoppas kunna visa ny fina superplagg här i bloggen!

 

Kommentera

