Ett suveränt klänningsmönster

Detta bildspel kräver JavaScript.

Fotat med kameran balanserande på en staketstolpe och självutlösarfunktionen 🙂 Lite som sommarens sista suck känns det som.

Material: Ett väldigt tunt och skönt trikåtyg med lite gulspräckligt mönster, lite batikkänsla, som jag köpte en rejäl bit av på min speed-shopping på Ohlssons tyger i Luleå.

Mönster: Sykurser.seHistorien till det här mönstret är rolig och ett bra exempel på gemenskapen som finns på internet för oss med udda intressen såsom t.ex. klädsömnad. Såhär gick det till: Jag köpte en månads tillgång till sykursers mönster och instruktionsfilmer. Tyckte det var bra och mycket användbara mönster, men saknade bilder på hur kläderna kunde se ut i andra tyger osv., som inspiration. Jag, och kanske fler med mig, efterlyste detta på sykursinstruktörens blogg. Sykursinstruktören öppnade en grupp på något som heter Flickr där man delar bilder med varandra. Väl därinne fick jag syn på någon av medlemmarna som sytt en jättefin barnklänning som jag inte lagt märke till tidigare. Jag laddade hem det mönstret, tyckte den var rolig och försökte göra en liknande i vuxenmodell vilket blev lite bra, men inte någon fullträff. Jag la upp bilden på Flickr och skrev en kommentar att jag hoppades på ett mönster enligt samma princip i dammodell. Sykursinstruktören tillverkade ett och nu finns det på sykurser och här är min version! Kul.

Min version är lite förenklad jämfört med originalet. Men jag tänker mig att det går att sy den också i svart t.ex. och göra det som en riktig festklänning med snygga band på mm.

3 thoughts on “Ett suveränt klänningsmönster

Kommentera

