En tröja till, den här med ugglor

Material: Uggletyg från Stoff och stil och en ekologisk naturvit bomullsribb (tror jag det heter?) som jag köpte i en affär i Göteborg (vid Domkyrkan) som skulle läggas ned och hade utförsäljning. Kantning av ärmslut och hals är uggletyget också. Färgmatchningen tygerna emellan är toppen, men hur praktiskt är det med vita, vida, puffiga ärmar?? Inte alls!

Mönster: Tredje försöket med mönstret Pupunen trikåtröja från Ottobre 4/2012, stl. 110. Jag ville försöka sy en lite piffigare tröjvariant till min dotter och bestämde mig för den här modellen när nya Ottobre kom i brevlådan. Men det har inte gått något vidare egentligen. För det första inser jag nu att storleken faktiskt är för stor, hon hade behövt något i 104 i stället. För det andra är halsen för urringad. På den kortärmade varianten jag hade skurit ut löste jag det med en bred halsmudd. På den här försökte jag rynka halsen med framilonband innan jag sydde på kantbandet (eller, först försökte jag rynka efter, men det blev förstås pannkaka, så jag fick sprätta och göra om, och det här blev inte heller lyckat, för jag… orkar inte ens förklara ;-)). Anledningen att det är två olika tyger i tröjan är för att jag skar ut de här ärmarna när tyget inte räckte till den rosa upplagan av tröjan, innan jag kom på en annan lösning med tygskarvning. Jag hade så att säga två lösa ärmar, därav ytterligare en med samma mönster.

 

One thought on “En tröja till, den här med ugglor

Kommentera

