Projekt ‘höstgarderob i stl 110’ påbörjat

I höst inträffar det stora – min lilla flicka ska börja på dagis! Jag har ju ännu inga lappar med mitt ”märke”, och inga storlekslappar, men inför dagisstarten har jag köpt namnlappar som man kan stryka på och skriva barnets namn i. Jag köpte det när jag beställde diverse från Bibbis. Nu har jag fått användning för den första lappan – i den här tröjan:

 

Material: Favorittyget från Stoff-och-stil-expedititionen (Jersey cerise rand effekt). Men min dumma snåljåp – jag hade köpt för lite! Det var så smal bredd på tyget så jag fick inte ut två hela ärmar när jag klippt ut fram och bakstycket. Först klippte jag ärmar i en naturvit ribb, men det kändes så trist när jag gillar det här tyget så mycket och sett fram emot att få sy en helrosa tröja av det. Jag övervägde att försöka få tag på mer tyg. Och sedan kom jag på den här knasiga lösningen, jag skarvade in en ”revär” mitt på ärmen för att på så sätt få lite bredare tyg. Revären är klippt tvärs emot trådriktningen. Det blir lite mycket sömmar, men det ser faktiskt riktigt ok ut. Jag köpte 0,60 meter av detta tyg, för 38 kr. Nu har jag inte ens tyg kvar till ett litet hårband. Det tog slut till sista centimetern.

Mönster: Premiärsömnad ur senaste Ottobre, 5/2012. En raglanmodell på tröja i stl 110 (för stor än så länge). Kantningar av ärmar och hals är gjorda med remsor av tyget. Ärmarna är rynkade nedtill med framilonband. Jag tyckte ärmarna blev väldigt fina, men urringningen lite för stor. Får se om jag kan fixa det till nästa försök. Jag har ju redan klippt ut ett par ärmar i annat tyg, så det kommer att bli en till tröja med samma mönster.

(Mönstret till kjolen förresten, den har jag bloggat om för länge sedan, här.)

2 thoughts on “Projekt ‘höstgarderob i stl 110’ påbörjat

  1. Ping: Hello kitty får en kompis och klättrar i träd | Klippertill

  2. Ping: En tröja till, den här med ugglor | Klippertill

Kommentera

