Shoppat på Myrorna – spets, paljetter och fransar

Min sömnad har de senaste dagarna skenat bort från svampar och bodys rakt ut i fantasins värld. Det började med att jag och min familj besökte Barnens Hus i Tidaholm. Härligt ställe proppat med handgjorda leksaker och uppbyggda låtsasvärldar där barn får leka fritt. Bland annat hade de säkert 100 dräkter att klä ut sig i. Jag minns när jag var barn, jag tyckte det var väldigt roligt att klä ut mig. Jag tog en underkjol i glansigt tyg på huvudet och låtsades att det var långt svallande hår. Sedan promenerade jag ut i parken (som var vår ryamatta med en vacker blå oval i mitten, dvs. dammen i parken, och en blomranka runt, dvs. parkens prunkande planteringar).

Nu verkar pågå något slags make-over här hemma där allt goes Barnens Hus: vi har byggt en affär, en scen, en kasperteater… jag ska blogga om detta när jag hunnit ta bilder. Men dagens blogginlägg blir på kvällens sömnad: Utklädningskläder!

Material: En shoppingtur till Myrorna med utgångspunkt i att hitta möjliga objekt att sy om till utklädningskläder i stl 98-104. Nattlinnen och morgonrockar visade sig vara prisvärda alternativ 🙂 Här har en gammal morgonrock modell skir i lite billig bomull med spets och sidenband för 60 kr (dyrt på Myrorna, men de andra second hand butikerna i stan hade semesterstängt) fått stryka med.

Mönster: Absolut inget! Men jag har förstått att utklädningskläder för barn gärna får vara framknäppta och mycket flexibla i storlek och lätta för barn att själva ta på sig. Jag klippte av ärmarna, rynkade dem rejält, klippte ett nytt mindre ärmhål och sydde in rocken något. Sydde på ärmarna igen. Klippte av fållen som har ett fint kantband, kortade rocken och sydde tillbaka den yttersta delen med viss rynkning i bak. Jag klippte också så att det blev ett litet släp i bak.

När jag ändå var på Myrorna kunde jag inte motså två knasiga kjolar som kanske kan återbrukas till några coola klänningar?

One thought on “Shoppat på Myrorna – spets, paljetter och fransar

  1. Ping: Gör det själv: Tre lekstugor i en | Klippertill

Kommentera

