Fram ur gömmorna

Jag tyckte mig just ha fått en väldigt bra idé, nämligen att sy ett gäng hakklappar – gärna så man kan ta en ren för varje måltid – lämpade för en liten baby som lärt sig rycka av sig hakklappar knäppta med kardborre. Att kunna knyta en knut i nacken är inte dumt i sådana lägen. Men – som så många andra gånger – visar det sig att någon tänkt tanken före mig… den här gången tydligen min farmor. En packe med så här fina hakklappar gjorda i Tyskland någon gång på 1960-70-talet visade det sig att mamma fått i present någon gång och sparat. Ett bra pysseltips för den som tröttnat på att sy dregglisar. Det är fint linnetyg (går nog bra att köpa linnehanddukar på loppis i sommar… och sedan har fantasin flödat med applikationer och broderier om vart annat i rött och blått). Det är hela sex stycken!

Och när vi ändå är inne på temat sparat på vinden… kolla vilka underbara klänningar som min mamma sytt till mig och min syster som barn (och i vissa fall min mormor till min mamma och hennes systrar…). Helt överflödigt att sy nytt egentligen när det finns sånt här i gömmorna!

One thought on “Fram ur gömmorna

  1. Ping: Tygbok som på 1930-talet (bildspel) | Klippertill

Kommentera

