Äntligen klar med applikationströjorna!

Material: Rosa och paljetter! Det här är sytt med tanke på en femårings smak (det ska bli presenter till tjejerna Maria och Linnea), och jag hoppas det här kan bli rätt… Inköpt på Tygposten i Skövde.

Mönster: Ottobre 3/2012 stl 116.

Applikation: Jag hade som projekt att försöka lära mig göra bra applikationer när jag gav mig på det här. Jag hade köpt totally stable från Bibbis men fattade inte alls hur jag skulle göra. Efter goda råd i facebookgruppen ”Vi sytokiga” lyckades jag i alla fall lösa det rätt tror jag, på andra försöket. Men det kostade en kväll av pill med att få bort klister, en kväll med sprättning och till slut utklippning av ett nytt framstycke! (Tur jag köpt på mig mycket rosa tyg.) Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra till nästa gång.

1) Klipp ut totally stable så att det täcker applikationen med den klistriga sidan mot tygets avigsida.

2) Pressa och använd skyddspapper i form av smörpapper

3) Dra av pappret. Tyget (på baksidan av applikationen) känns nu som om det har gummi på baksidan ungefär. Lägg på applikationen på tyget.

4) Pressa över applikationer – den fastnar nu! Sy en sicksack runt om.

Bjuder på en närbild över misslyckad (L) och mer lyckad applikation (M):

Kommentera

