Till min lille son på dopdagen

På midsommardagen blir det dop för min fina pojk, och jag vill gärna att han ska vara extra fin på dopfesten (fast sannolikt kommer han att sova :-)). Detta har jag sytt till honom. Nu vet jag en sak till som är väldigt fin med att sy. När man syr till någon sitter man och tänker på den personen och liksom trär in kärlek medan man jobbar. Därför är det inte minst roligt att sy till små barn. Det är som om det hade ett starkt symboliskt värde i sig, själva sömnaden.

Material: En helt underbar bit tyg som jag köpt för 10 kronor på Gengåvan. Det är den allra finaste bomull! Jag tror både det grå fodertyget jag använt till västen och muddtyget är köpt på Hem&Hobby. Det fanns här i förrådet.

Mönster: Mönstret till västen har jag ritat själv och improviserat i stunden. Den är fodrad helt i fram och i oket bak. Kvarvarande bit av ärmhålet är sytt med en infodring (tror jag det heter). Bakstycket har ett infällt veck och axelbitarna går en bit ner på framstycket, så sömnnen är synlig från framsidan. Det ska dit tre tryckknappar också. Vanliga knappar vore fint men jag är usel på att sy knapphål, och tryckknapparna kommer nog matcha det grå.

Byxorna är en fri tolkning av ”Hilleri – denimbyxa med muddar i bensluten” ur Ottobre 4/2010. Jag skippade gylf, dubbla stickningar, hällor och knapp mm., men det är ganska många detaljer ändå. Besparing och fickor bak samt en variant när man klipper isär framstycket på benen och sedan syr ihop det igen med lite böjda sömmar. Jag vet inte om jag gjorde helt rätt för det blev inte precis hackmarkering i hackmarkering om man säger så, men storleken (80) är väl tilltagen, så det gjorde inget.

(Skjortan är en body köpt en gång till storasyster på Cubus. Det enda jag gjort är att stryka den lite ;-))

Det är roligt att sy i vävda tyger emellanåt!

2 thoughts on “Till min lille son på dopdagen

Kommentera

