Mamma – rosa är min färg

Något som knappast är trendigt i sy-bloggar-världen och bland de som syr egna kläder är rosa. Om färgen rosa nämns så är det i samband med prinsessrosa och det är bannlyst. Brunt är bättre. Och det ska vara retro. Alla har samma originella idé ”färglada kläder till busiga barn”. Min lilla tjej är helt ovetande om dessa regler, och hon har än så länge inte varit i kontakt med disneyprinsessor i någon form (jo, det är helt sant). Hon fattar inte grejen med rosa kitch. Men hon har i alla fall kommit fram till att rosa är hennes färg. ”Mamma gillar gult, pappa gillar lila och jag gillar rosa.” Någonstans vill jag bejaka detta, och när vi tillsammans tittade i hennes garderob kunde vi i princip bara hitta en nästan urvuxen rosa plyschkjol. Jag åkte faktiskt till tygaffären omgående och köpte osceaner av rosa tyg 🙂 Här ska inte fattas rosa. Men tänk gärna lyxigt cadillacrosa istället för prinsessrosa.

Material: R O S A härliga nyköpta trikåer av märket Ernst, från Tygposten. Försök med att kanta i samma slag trikåtyg fast i en annan färg. Lite svårt att sy, men funkade.

Mönster: Bästa klänningsmönstret från Ottobre 1/2012, tidigare använt till den här klänningen. Jag lägger till lite extra på längden. Flickorna är svåra att sy på tycker jag, den här gången försökte jag med tvillingnål. Blev väl ok trots allt. Tighsten är sykurser.se. Samma som de här, men i den här upplagen tog jag till mindre sömnsmån för att få dem riktigt tighta så det passar bra till klänning (som strumpbyxor), och så gjorde jag krusfåll.

 

 

One thought on “Mamma – rosa är min färg

Kommentera

